Contant geld verdwijnt voor 2030, denkt ruim de helft van de Nederlanders

onderzoek contant geld knab 2021

Op 1 januari 2022 is het twintig jaar geleden dat we de gulden in onze portemonnee inwisselden voor de euro. Nu denkt 57% van de Nederlanders in 2030 ook geen euro’s op zak te hebben. Dat blijkt uit een onderzoek dat Knab deed onder 1.000 klanten. Op dit moment heeft nog wel ruim 80% van de Nederlanders contant geld op zak.

Contant geld is veilig

Voor veel mensen geeft contant geld een gevoel van veiligheid bij het betalen. Ruim 90% zou het dan ook niet prettig vinden als contant geld verdwijnt. Betalen met een betaalpas, en in nog grotere mate betalen met een telefoon, wordt als minder veilig ervaren. 43% van de Knab-klanten vindt betalen met een betaalpas veiliger dan met contant geld. Voor betalen met een smartphone is dit slechts 28%. Behalve veiligheid is ook het overzicht over de financiën belangrijk. Een meerderheid van de respondenten geeft aan dat ze bij gebruik van contant geld een beter inzicht hebben in hun uitgaven.

Nadine Klokke (CEO Knab): “Nieuwe betaalmethodes – zoals betalen met de smartphone – moeten we zien als een verrijking van de bestaande mogelijkheden. Niet als een vervanging. Onze taak is om het betaalverkeer zo veilig mogelijk te houden. Maar al kan ‘betalen met de smartphone’ zeker zo veilig zijn als betalen met cash, het kan lang duren voordat de consument dat ook zo voelt. Dit onderzoek laat zien dat het goed is dat iedereen zelf kan bepalen of ze met contant geld, de betaalpas óf de smartphone betalen.”

Bitcoin als alternatief

Zo’n 57% van de ondervraagde Knab-klanten denkt in 2030 bijna nergens meer met contant geld te kunnen betalen. Naast de pinpas en de mobiele telefoon ziet Knab nog meer betaalmethodes in de toekomst, zoals de Bitcoin. Van de jongere ondervraagden (tot 36 jaar) denkt een derde deel dat je in 2030 met dit soort digitale munten kunt betalen in de supermarkt. De oudere mensen (boven de 60) zijn daar wat minder zeker van: van deze groep denkt 20% in 2030 met de Bitcoin de boodschappen te kunnen afrekenen.

Portemonnee wordt leger

Van de ondervraagden gaf 82% aan contant geld te hebben. In een vergelijkbaar onderzoek in 2014 was dat nog 95%. Gemiddeld zit er € 89,24 in de portemonnee. Sommige van de respondenten hebben echter een groot bedrag aan contant geld liggen, waardoor het gemiddelde hoog uitvalt. Daarom heeft Knab ook gekeken naar het mediane bedrag en dit ligt op € 50. Dat betekent dat de helft van de mensen meer en de helft minder dan dat bedrag heeft.

“We zien dat klanten steeds minder vaak naar de geldautomaat gaan, maar per keer wel steeds meer opnemen. Dat komt vooral doordat banken de laatste jaren veel geldautomaten weghalen”, zegt financieel expert Oskar Barendse. “De dichtstbijzijnde geldautomaat is voor de meeste mensen steeds verder weg, dus nemen ze per keer een hoger bedrag op. In 2016 gingen onze klanten gemiddeld 24 keer per jaar naar de geldautomaat om € 122 per keer op te nemen. Nu ligt dat gemiddelde op 9 bezoekjes per jaar met een gemiddeld opgenomen bedrag van € 177.”

Contant geld blijft nodig

Contant geld wordt vooral nog gebruikt in de horeca en op de markt. Ook tijdens vakanties in het buitenland, voor collectes en aankopen via Marktplaats is contant geld nog populair. Een grote groep (55%) van de Nederlanders vindt het niet prettig als ze ergens niet met contant geld terecht kunnen. 81% is dan ook van mening dat de mogelijkheid moet blijven bestaan om contant geld te gebruiken.

Bron: Knab