Consumentenbond wil massaclaim indienen tegen Schiphol

Consumentenbond onderzoekt massaclaim tegen Schiphol
© ejbartennl, Pixabay

Reisorganisaties leggen eensgezind de kosten voor de massale annulering van vluchten bij Schiphol neer. De Consumentenbond op haar beurt onderzoekt of het mogelijk is voor individuele reizigers een massaclaim in te dienen tegen de luchthaven.

Schiphol stelt vanaf de tweede week van juli een maximum aantal passagiers in, zo werd vorige week bekendgemaakt tijdens een persconferentie. Dagelijks is er voor gemiddeld 13.500 reizigers geen ruimte. Honderden vluchten worden geannuleerd.

Passagiers met een pakketreis kunnen in dat geval contact opnemen met hun reisorganisatie. Die moet zorgen voor een alternatieve vlucht of de reissom terugbetalen. De brancheorganisatie voor reisorganisaties ANVR heeft al aangekondigd naar de rechter te stappen om deze kosten te verhalen.

Passagiers met een los vliegticket draaien vaak zelf voor de annuleringskosten van reisonderdelen, zoals een vakantiehuisje, hotel of huurauto. De Consumentenbond onderzoekt nu of zij deze gedupeerden bij kan staan en hun schade via een massaclaim kan verhalen op de luchthaven. De bond heeft hiervoor een webpagina geopend. Deze is ook bedoeld voor reizigers die schade hebben opgelopen door de beperkingen in de meivakantie.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De planning van vluchten gebeurt maanden van tevoren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken. Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top.’

Bron: Consumentenbond

GEEN REACTIES