Consumentenbond vindt hypotheekadviesrapport AFM schokkend

“De AFM moet consumenten die in 2009 slechte hypotheekadviezen kregen, helpen achterhalen of zij financieel benadeeld zijn. Uit onderzoek van de AFM blijkt dat 1 op de 6 consumenten vorig jaar geen goed hypotheekadvies kreeg, maar de toezichthouder zwijgt over de betekenis hiervan voor de benadeelden." De Consumentenbond vindt dit niet meer van deze tijd en roept de AFM dan ook op duidelijkheid te verschaffen.

"Wij zijn geschokt dat het nog steeds om enorme aantallen gaat", aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.  "Dienstverleners verstrekten in 2009 48.000 hypotheekadviezen en 134.000 adviezen over overlijdensrisicoverzekeringen die onder de maat zijn. De AFM laat in het midden welke consumenten financiële schade lijden en wat ze kunnen doen om de schade te compenseren. Dat moet en kan anders."

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 82% van de consumenten wil weten wie slechte adviezen geeft. 75% wil bovendien dat de AFM misstanden schriftelijk aan hen meldt en 77% wil dat de AFM de schade vaststelt. Daarvoor heeft de AFM meer wettelijke bevoegdheden nodig, vindt de bond.

GEEN REACTIES