Consumentenbond boos op ABN AMRO vanwege kosten voor pinnen

© Pixabay

De Consumentenbond gaat in overleg met ABN AMRO over het plan van de bank om boven een bepaald bedrag kosten te rekenen voor pinnen. De bond wil dat de bank het plan intrekt, vanwege het belang van toegang tot contant geld.

ABN AMRO-klanten die meer dan €12.000 per jaar opnemen, gaan hier per 1 juli €5 per opname over betalen plus 0,5% over het opgenomen bedrag. Deze drempel van €12.000 geldt voor opnames in Nederland en het buitenland samen.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is niet ondenkbaar dat het gebruik van cash op een bepaald moment minimaal is. Maar consumenten bepalen of het gebruik van contant geld afneemt en in welk tempo. Niet de banken.” De bond weet zich gesterkt door de Nederlandse Bank en het MOB, die het belang van contant geld blijven onderstrepen, ondanks dat het aantal transacties met contant geld in maart was gedaald naar 21%. “Met het instellen van een limiet voor het gratis opnemen van contant geld, gaat de ABN AMRO volledig voorbij aan dit principiële uitgangspunt”, aldus Molenaar.

Bron: Consumentenbond