Consumentenbond blij met snelle invoering provisietransparantie maar niet met uitwerking

Consumentenbond blij met snelle invoering provisietransparantie maar niet met uitwerking

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin de minister Kaag van Financiën wordt opgeroepen ervoor zorg te dragen dat de actieve provisietransparantie voor schadeverzekeringen uiterlijk op 1 januari 2024 ingevoerd gaat worden. De Consumentenbond is blij met deze versnelling in het proces, dat al jaren loopt. De bond vindt echter ook dat er meer duidelijkheid moet komen voor consumenten. Dat schrijft de Consumentenbond in een artikel op de eigen website.

Fijnmazig gemiddelde

Via de premie betalen consumenten provisie aan de tussenpersoon voor de schadeverzekeringen die zij hebben afgesloten. Momenteel hoeven verzekeringsadviseurs hun klanten alleen te informeren over de provisie die ze ontvangen, als de klanten daar zelf om vragen. Om de provisies voor schadeverzekeringen meer inzichtelijk te maken voor consumenten, is het ministerie van Financiën al geruime tijd bezig met een goede oplossing te komen. Na de invoering van de actieve provisietransparantie moeten de adviseurs ongevraagd duidelijkheid geven over de provisie die ze ontvangen.

De vorige minister van Financiën, Hoekstra, koos aanvankelijk voor een vorm waarbij het exacte nominale provisiebedrag per product actief transparant gemaakt wordt. Verzekeraars, de Consumentenbond en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) waren blij met dit voorstel. Adviseurs en ook de Tweede Kamer waren er echter minder over te spreken. Zij vreesden voor een mogelijke marktverstoring en maakten zich zorgen om de uitvoerbaarheid. De vorige minister is daarom met een drietal mogelijke oplossingen gekomen, waaruit het nieuwe kabinet een keuze moest maken.

De eerste optie was om de actieve provisietransparantie in te voeren zoals voorgesteld, dus als exacte nominale bedragen per product. De tweede optie was een overgang op fijnmazige gemiddelden van diverse typen producten. De derde mogelijkheid was een overgang op gemiddelde nominale bedragen of procenten voor een beperkt aantal productgroepen. Deze derde optie was eerder al in een ontwerpbesluit opgenomen.

Minister Kaag wil nu kiezen voor de tweede optie. Deze methode zou praktisch beter uitvoerbaar zijn dan de eerste optie. Zij geeft aan in gesprek te blijven met diverse betrokken partijen over de verdere uitwerking van deze optie.

Schijntransparantie

De Consumentenbond is blij dat de actieve provisietransparantie voor schadeverzekeringen snel ingevoerd gaat worden, maar vindt het geen goed idee om af te stappen van de variant met exacte bedragen. Ook het Verbond van Verzekeraars, de AFM en Zorgverzekeraars Nederland zijn tegen. Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond: “Een slecht idee. Er bestaan geen gemiddelde consumenten en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie. Het is schijntransparantie. Een gemiddelde is misschien aan het begin van een adviestraject afdoende. Maar zodra klanten een keuze hebben gemaakt voor een verzekering, moeten adviseurs het exacte provisiebedrag kunnen melden. Gewoon in euro’s.”

Molenaar geeft aan dat de Consumentenbond in gesprek blijft met het ministerie. Volgens de bond biedt de motie ruimte om alsnog te kiezen voor provisietransparantie in de vorm van het exacte provisiebedrag.

Invoering actieve provisietransparantie

Eerder liet minister Hoekstra weten dat adviseurs en bemiddelaars twee jaar de tijd zouden krijgen om zich voor te bereiden op de invoering van de actieve provisietransparantie. Deze twee jaar werd gerekend vanaf het moment dat definitief bekend zou zijn hoe het een en ander wordt vormgegeven. Op dit moment is die duidelijkheid er nog niet. Met het aannemen van de motie is echter wel duidelijk dat de adviseurs ruim binnen twee jaar aan de verplichtingen zullen moeten voldoen.

Bron: Consumentenbond

GEEN REACTIES