Consument vertrouwt ten onrechte in digitale veiligheid verzekeraar

cybersecurity en vertrouwen verzekeraars
© Px

Slechts 29% van de banken en verzekeraars heeft zowel een stevig dataprivacybeleid als een evenwichtige security-strategie. Dit blijkt uit een onderzoek van CapGemini. Het consultancybureau deed onderzoek naar cybersecurity en vertrouwen onder meer dan 180 professionals van verzekeraars en banken en onder 7600 consumenten in acht verschillende landen, waaronder Nederland.

Consumenten hebben nog steeds een veel groter vertrouwen in de beveiliging van digitale systemen van banken en verzekeraars dan die banken en verzekeraars zelf. 83% van de klanten vertrouwt erop dat hun data bij financiële dienstverleners in veilige handen zijn. Slechts iets meer dan een vijfde (21%) van deze organisaties zelf gelooft dat hun bedrijf cyberdiefstal kan detecteren. En een op de vier financiële dienstverleners is wel eens slachtoffer geweest van hackers. Toch gelooft maar 3% van de consumenten dat hun verzekeraar of bank te maken heeft gehad met cybercriminaliteit.

“Consumenten vertrouwen banken vanzelfsprekend met hun geld en gegevens. Dit vertrouwen is gebaseerd op de onjuiste overtuiging dat financiële dienstverleners 100% veiligheid kunnen bieden”, zegt Mike Turner, Global Cybersecurity Chief Operating Officer bij Capgemini. “Terwijl de banken zich steeds verder ontwikkelen om soms zeer verfijnde cyberbedreigingen te bestrijden, is het bewustzijn van de gevaren van cybercriminaliteit onder het grote publiek nog laag.”

Wat dat betreft kan de nieuwe Europese richtlijn General Data Protection Regulation (GDPR) wel eens schokken veroorzaken onder klanten van financiële dienstverleners. Deze richtlijn, die in mei 2018 in werking treedt, verplicht verzekeraars en banken binnen 72 uur melding te maken van een datahack.

Bron: CapGemini