Consument op verkeerde been gezet bij verlenging spaarhypotheek

Consument op verkeerde been gezet bij verlenging spaarhypotheek
© Pixabay

Consumenten die hun spaarhypotheek willen verlengen, worden regelmatig onvolledig geïnformeerd doordat aanbieders in het verlengingsvoorstel alleen de nieuwe rentestanden doorgeven, maar niet de bijbehorende premies. Dit levert teleurstellingen op als blijkt dat de uiteindelijke nieuwe maandlasten soms een paar honderd euro hoger worden dan waarvan men uitgegaan was. Dit meldt de Hypotheekshop.

In de jaren 2006-2008 draaide de hypotheekmarkt net als nu op volle toeren. Van veel van de toen afgesloten hypotheken loopt op dit moment de rentevaste periode af. Aanbieders sturen hun klanten minimaal drie maanden voor afloop een verlengingsvoorstel. Aangezien de hypotheekrente sindsdien sterk is gedaald (3% tot 4%-punt komt regelmatig voor), gaan veel consumenten na verlengen fors lagere maandlasten betalen.

Uitzondering hierop vormen de spaarhypotheken. Bij deze hypotheekvorm kan een lagere rente in bepaalde gevallen zelfs leiden tot hogere (netto) maandlasten, vanwege de omgekeerde koppeling tussen hypotheekrente en (niet-aftrekbare) spaarpremie. Omdat geldverstrekkers verzuimen de bij de rente behorende premies te noemen in hun verlengingsvoorstel, zijn veel consumenten daar op het moment van verlengen niet van op de hoogte.

Hypotheekshop: “Aanbieders verwijzen vaak naar systeemtechnische beperkingen als oorzaak voor het ontbreken van de hoogte van de premie in het verlengingsvoorstel, tegelijk zien we ook voorbeelden waarbij de nieuwe premie wél wordt benoemd. De ervaring leert dat ook het opvragen van de nieuwe premie op het moment van verlengen lang kan duren. We pleiten er derhalve voor dat geldverstrekkers de consument op dit punt beter gaan informeren, zodat deze weloverwogen kan kiezen.”

Bron: Hypotheekshop

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES