Consument heeft te veel moeite met vergelijken zorgpolissen

Consument heeft te veel moeite met vergelijken zorgpolissen
© Pixabay

Zorgverzekeringen moeten beter vergelijkbaar en begrijpelijker worden. Consumenten hebben geen positief beeld van de mogelijkheden om te kiezen voor een passende zorgpolis en of dat lonend is. Dit zegt de Autoriteit Consument en Markt op basis van de Zorgmonitor, een representatieve steekproef onder consumenten.

In vergelijking met 2017 vinden minder consumenten dat basisverzekeringen verschillen in prijs, vrijheid van zorgkeuze en dekking; dit zijn aspecten waarop ze letten als ze een polis kiezen. Ruim de helft van de consumenten oriënteert zich niet op een andere zorgverzekering. Een meerderheid heeft geen idee welk bedrag ze jaarlijks zouden kunnen besparen door over te stappen naar een vergelijkbare polis bij een andere verzekeraar. En consumenten verwachten meer tijd kwijt te zijn aan het vergelijken van zorgverzekeringen dan zij bereid zijn hieraan te besteden.

Samen met de NZa onderzoekt de ACM momenteel of er in 2017 en 2018 echt minder verschillen waren tussen polissen dan in 2016 en of consumenten zich voldoende bewust zijn van goedkopere, vergelijkbare alternatieven. Eerdere voorlopige resultaten lieten zien dat veel consumenten geld kunnen besparen bij een overstap naar een bijna gelijk, maar goedkoper alternatief. Uitkomsten worden in de zomer van 2018 verwacht.

Bron: ACM

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES