Amersfoortse prikkelt ‘zware beroepen’ naar duurzame inzetbaarheid

copyright Pixabay

Inkomensverzekeraar De Amersfoortse wil met een nieuw AOV-product dat ondernemers met een zogeheten ‘zwaar beroep’, toch werkend hun pensioen halen.

De verzekering is bestemd voor ondernemers die daadwerkelijk fysieke arbeid verrichten. In het beroepenoverzicht staan derhalve geen ‘bureaubanen’ en dergelijke. Uitgangspunt is dat de betreffende ondernemer zich inzet voor de eigen duurzame inzetbaarheid, bijvoorbeeld door taakverschuivingen of door om- en bijscholing zodat het werk minder zwaar wordt. De verzekerde ondernemer wordt financieel tot deze acties geprikkeld omdat de uitkering van de “Langer Mee AOV” begrensd is tot vijf jaar en bovendien langzaam wordt afgebouwd. De eerste 2 jaar is de uitkering 100%, daarna 2 jaar 75% en het laatste jaar 50%. Lukt het de ondernemer vervolgens niet om het minimumloon verdienen met algemeen geaccepteerd werk in Nederland, dan krijgt hij 75 procent van het verzekerde bedrag tot de AOW-leeftijd.

Een andere pijler onder de Langer Mee AOV is preventie. Vanaf de ingangsdatum van de verzekering heeft de ondernemer minimaal iedere 3 jaar een gesprek met een arbeidsdeskundige van De Amersfoortse over hoe het met hem en zijn bedrijf gaat. De arbeidsdeskundige kan helpen om op tijd dreigende arbeidsongeschiktheid te herkennen en dit te voorkomen. En hij laat de ondernemer nadenken over hoe hij de AOW-leeftijd gezond en werkend kan bereiken, bijvoorbeeld door te kijken naar de belasting en belastbaarheid van de ondernemer en eventuele alternatieve werkzaamheden.

Door dit alles wordt het risico op langdurige arbeidsongeschiktheid verkleind, aldus de Amersfoortse. De premie is daarom volgens de verzekeraar lager in vergelijking met andere AOV’s. Daarnaast kan de ondernemer een korting van 5% tegemoet zien, wanneer tegelijkertijd een zorgverzekering van de Amersfoortse wordt afgesloten.