Consultatie reclameverbod schadelijke financiële producten

reclameverbod schadelijke financiële producten
© Px

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) bereidt een reclameverbod voor schadelijke financiële producten voor. De toezichthouder is hiervoor een consultatie van de markt gestart.

Aanleiding voor de maatregel is de vaststelling door verschillende Europese toezichthouders dat bepaalde schadelijke financiële producten op grote schaal en op agressieve wijze aan consumenten worden aangeboden. Consumenten kunnen met deze producten snel geld verliezen, terwijl het op lange termijn niet goed mogelijk is winst te maken.

Risicovolle beleggingsproducten
De AFM wil de volgende beleggingsproducten aanwijzen voor het reclameverbod:

  • Binaire opties
  • Warrants
  • Coco’s
  • CfD’s met een mogelijkheid tot restschuld
  • CfD’s met een hefboom van 10 of hoger
  • Turbo’s met een hefboom van 10 of hoger
  • Futures met een hefboom van 10 of hoger
  • Flitskredieten

Trends
De AFM heeft in haar agenda 2016 – 2018 een aantal trends en risico’s beschreven. Zo zijn door de lage rente mensen op zoek naar hogere rendementen. Door de internationalisering beperken financiële markten zich niet meer tot de landsgrenzen. De technologische ontwikkelingen zorgen voor de opkomst van nieuwe spelers.

De combinatie van deze trends maakt het voor partijen gemakkelijk om dit soort risicovolle financiële producten online en grensoverschrijdend aan te bieden. Zij zijn vaak gevestigd in het buitenland en werken op basis van een Europees paspoort. Het belang van samenwerking tussen de Europese toezichthouders neemt hierdoor toe.

Aanvullend op het reclameverbod kunnen vanaf januari 2018 onder MiFID II strengere eisen worden gesteld aan risicovolle beleggingsproducten voor consumenten. Hierdoor wordt het mogelijk de verkoop van bepaalde financiële instrumenten op te schorten.

Consultatieprocedure
De consultatie door de AFM staat open tot en met 3 april 2017. Aan marktpartijen wordt gevraagd te reageren per e-mail via nrgfo@afm.nl. De partijen kunnen melden op welke wijziging de reactie van toepassing is en of de reactie openbaar mag worden gemaakt. Ook wordt specifiek gevraagd naar de aanwijzing van futures en warrants voor het reclameverbod.

Tot slot consulteert de minister van Financiën tot en met 20 maart artikel 56a van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft. Dit artikel geeft de AFM de bevoegdheid om financiële producten die aan bepaalde criteria voldoen aan te wijzen die onder het reclameverbod komen te vallen.

Bron: AFM

 

GEEN REACTIES