Centraal Beheer zet Bikescout in voor verkeersveiligheid bij eigen kantoor

Bikescout waarschuwt auto voor fietsers bij kantoor Centraal Beheer
© Pixabay

Centraal Beheer legt voor de deur van het kantoor in Apeldoorn een ingenieus systeem aan dat met led-licht waarschuwt voor naderende fietsers. Dit systeem, Bikescout, doet het aantal verkeersongevallen afnemen, blijkt uit onderzoek.

De in- en uitrit op de Laan van Malkenschoten in Apeldoorn is behoorlijk druk en vrij onoverzichtelijk. Veel fietsers, automobilisten en voetgangers maken er gebruik van. Er zijn verschillende rijrichtingen die samen komen. Bestuurders geven aan soms het gevoel te hebben dat je ogen in je achterhoofd moet hebben. Daarom meldt Centraal Beheer nu samen met de gemeente maatregelen te nemen op die locatie.

Aan weerszijden van het fietspad bij de in- en uitrit van het kantoor van de verzekeraar wordt Bikescout geïnstalleerd. Tegelijkertijd wordt de richting van het ‘eigen’ fietspad aangepast. Zo moet het kruispunt veiliger worden voor voetgangers en (brom)fietsers.

Wat is Bikescout?
Bikescout is een systeem van bouwbedrijf Heijmans, dat fietsers, voetgangers, brommers, scooters en e-bikes detecteert op snelheid en positie, waardoor knipperlichten in het wegdek automobilisten op het juiste moment waarschuwen en extra alert maken. Uit onderzoek blijkt dat dit daadwerkelijk leidt tot minder ongevallen. Ook geven de weggebruikers aan dat hun gevoel van veiligheid is verbeterd. Dit is de ervaring die is opgedaan op andere plekken in het land waar Bikescout al is ingezet, zoals in Veenendaal en Eindhoven.

Bron: Centraal Beheer