(Findinet) CDFD ziet merkbare verbetering in PE-aanbod

De PE-onderwijsinstituten blijven het invullen van de actieve toetsvormen moeilijk vinden. Het onderwijs is te sterk docentgericht. CDFD komt met een leidraad.

Dit meldt het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening in de Evaluatie Wft-permanente educatie PR-cyclus 2010-2011.

In deze tweede PE-ronde zijn alle PE-programma’s inhoudelijk integraal zijn beoordeeld. Het College heeft Ecabo gevraagd om advies uit te brengen over de programma’s, zowel inhoudelijk als onderwijskundig. Het College is met deze werkwijze tegemoetgekomen aan de klachten uit de markt in de eerste PE-ronde. Toen is een dergelijke controle vooraf niet uitgevoerd. Daardoor zijn er achteraf bij steekproeven of controles behoorlijke niveauverschillen of zelfs omissies geconstateerd. Een nadeel van deze werkwijze is, dat de accreditaties van de programma’s langere tijd in beslag nemen. De Wft- PE-instituten konden daardoor bij aanvang van de PE-cyclus nog niet hun programma’s aanbieden. Het College meent echter, dat dit nadeel niet opweegt tegen het voordeel van kwaliteitsverbetering. Uit de gegevens van de PE-instituten blijkt bovendien dat de meeste kandidaten zich aanmelden halverwege of aan het einde van de PE-periode.

Leidraad

Het aantal klachten over de inhoud van de PE-programma’s is mede daardoor in deze PEperiode verminderd. Verder blijkt uit de audits van de Examenkamer en van Ecabo een merkbare verbetering van het aanbod.

“Dat betekent overigens niet, dat er niets meer verbeterd kan worden. De PE-onderwijsinstituten blijven het invullen van de actieve toetsvormen moeilijk vinden, evenals het registreren van de individuele participatie van de deelnemer. Ook is het onderwijs nog steeds te sterk docentgericht. Het College zal in 2012 een leidraad publiceren, waarin deze onderwerpen besproken zullen worden en geprobeerd zal worden om de instituten meer houvast te bieden.”

Combinatieprogramma’s

Het College constateert dat de aantallen deelnemers redelijk stabiel zijn gebleven. Er is sprake van een lichte stijging (1,4%). Het aantal deelnemers dat door middel van PE-toetsen bij een Wft-exameninstituut zijn diploma geldig houdt, is met de helft gedaald. “Opvallend is de populariteit van de combinatieprogramma’s, waarbij een aantal Wft-modules in één programma worden aangeboden.

Het College heeft enkele te zware combinatieprogramma’s afgekeurd, omdat werd getwijfeld aan het leerrendement. In deze cyclus zijn om die reden door het College nadere randvoorwaarden gesteld aan de uitvoering van combinatieprogramma’s.

Opvallend is dat de Wft PE instituten steeds meer zoeken naar vormen van samenwerking op de diverse gebieden, zoals het gezamenlijk ontwikkelen van materiaal, het kopen van elkaars materiaal of het uitlenen van docenten.

Centrale Itembank

Het College is van mening dat de komst van een ‘centrale itembank’ een belangrijk instrument is voor de verbetering van de kwaliteit van de PE-systematiek,. Een soepele introductie van deze itembank staat daarom hoog op de agenda van het College. Alle

instituten moeten dan gebruik maken van dezelfde itembank. De inhoud van de centrale itembank wordt vooraf goedgekeurd en gecontroleerd door of namens de toezichthouder. De grote voordelen daarvan zijn:

– geen of nauwelijks niveau verschillen m.b.t. de inhoud van de vragen ;

– controle vooraf op de kwaliteit van de vragen.”

GEEN REACTIES