Campagne verzekeraars: ‘Stop fietsdiefstal’

© Pixabay

Verzekeraars hebben in samenwerking met branche- en belangenorganisaties en politie de campagne ‘Stop fietsdiefstal‘ opgestart om het toenemende aantal fietsdiefstallen een halt toe te roepen.

De campagne wijst vooral op het belang van een tweede slot om de fiets daarmee aan een vast object vast te zetten. Dit vermindert de kans op diefstal aanzienlijk, aldus het Landelijk platform voor Aanpak Fietsdiefstal.

Een elektrische fiets, met een gemiddelde aanschafwaarde van € 2.000 is een gewild object voor gelegenheidsdieven en de georganiseerde misdaad. De kans dat een nieuwe e-bike binnen één jaar gestolen wordt, is sinds 2010 met 241% gestegen.

Van iedere vijf verkochte fietsen op dit moment in Nederland is er één een e-bike. Fietsfabrikanten verwachten dat dit in de toekomst één op de drie gaat worden, is te lezen  in het rapport ‘De stad van de toekomst behoort toe aan de fietsers’ van Allianz Munchen .  In Europa is 7% van de verkeersdeelnemers een fietser, in Nederland is dat 27%.

(Bron: fietsberaad)

GEEN REACTIES