Bunq-top lijkt wel een duiventil

werkgevers weinig kennis over sociale verzekeringen
© Px

Van een Nederlandse bank zou je verwachten dat er een bepaalde mate van stabiliteit is in de samenstelling van de leiding. Bij de onlinebank Bunq lijkt dit ver te zoeken.

Begin februari was de laatste ontwikkeling op dit terrein, blijkt uit meldingen bij de Kamer van Koophandel. CFO Bart Wesselink is sinds 1 februari bestuurder af, nadat hij slechts tien maanden in functie was. Daarnaast stapte ook president-commissaris Joof Verhees op per deze datum. De bankier die in het dagelijks leven bij Kempen werkt, maakte sinds augustus 2018 deel uit van de Raad van Commissarissen. Dat hij nu al verdwijnt is, houdt in dat hij zijn termijn van vier jaar niet volmaakt, toch ongebruikelijk in commissarissenland.

Er is een commissaris bij Bunq die het wel erg bont maakte. Per 1 oktober vorig jaar trad de Deense entrepreneur Lars Hemming Jorgensen aan als commissaris. Dik twee maanden later is hij al weer vertrokken, blijkt uit het KvK-register.

Wat verder terug in de tijd waren er eveneens regelmatig wisselingen. Zo hield Djoeri Timissen (in 2018 gepresenteerd als de ‘jongste bankbestuurder van Nederland) het krap twee jaar vol. Verder trad in september vorig jaar Jenny Elissen, ondernemer in de creatieve sector, terug als commissaris. Zij zat vier jaar in de rvc. Ook Jan de Ruiter vertrok vorig jaar als commissaris. De oud-ABN-Amro-bankier was commissaris van het eerste uur en zat zes jaar in de rvc.

De enige stabiele factor lijkt oprichter, eigenaar en bestuursvoorzitter Ali Niknam te zijn. Daarnaast is Idzard van Eeghen ‘al’ drie jaar bestuurder. Hij is momenteel chief risk officer. In de rvc zitten voor zover bekend nu slechts twee commissarissen, beiden in 2020 benoemd: Gisella van Vollenhoven (onder meer lid rvc van ASR en voormalig toezichthouder bij DNB) en Arjan Bol, werkzaam bij MasterCard.

Een woordvoerder van Bunq wil vanwege ‘privacyredenen’ niet ingaan op de vele wisselingen. Op de vraag of de mutaties samenhangen met de strategie of de resultaten gaat de woordvoerder niet in. Vorig jaar maakte Bunq een opmerkelijke draai door spaargeld te gaan beleggen in hypotheken in plaats van het te stallen bij de ECB.