BrigthPensioen start campagne ‘die de overheid niet voert’

BrigthPensioen start campagne ‘die de overheid niet voert’
© Pixabay

BrightPensioen start vandaag met een campagne met als doel om zzp’ers die nog niets doen aan hun pensioen, een stevig zetje te geven daar nu mee te beginnen. Volgens de pensioenverzekeraar laten zzp’ers zo’n 1,2 miljard aan belastingvoordeel liggen.

BrightPensioen speelt daarmee handig in op een recent onderzoek van Motivaction in opdracht van stichting ZZP Nederland en Platform Zelfstandige Ondernemers. Daaruit blijkt dat een groot deel van de zzp’ers niet fiscaal vriendelijk vermogen opbouwt voor de oudedag. De helft van de zelfstandigen die iets opbouwen, doet dit op een spaarrekening in box III.

Fiscale jaarruimte
Twee van de drie zzp’ers weet ook niet wat fiscale jaarruimte is, bleek al uit eerder onderzoek van GfK in opdracht van BrightPensioen. En van degenen die het wél wisten, schatte meer dan 90 procent dit voordeel te laag in.

BrightPensioen maakte een schatting hoeveel belastingvoordeel zzp’ers daarmee mislopen. Op basis van zowel het gemiddeld inkomen als het mediaan inkomen van de zzp’ er komt het uit op zo’n 1,2 miljard.

Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen: “Een campagne door de overheid, die de fiscale voordelen van pensioensparen voor zzp’ers onder de aandacht brengt, zou zeker effectief zijn om dit probleem aan te pakken. Ik roep de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Wouter Koolmees op om volgend jaar zo’n campagne te voeren. En de Tweede Kamer om er bij de minister op aan te dringen dit relatief eenvoudige instrument in te zetten. Wij doen het dit jaar nog even voor hem.”

Bron: BrightPensioen

GEEN REACTIES