Branche is blij met corona-vragenlijst NHG

NHG roept geldverstrekkers op een uniforme aanpak te hanteren in het hypotheekadvies- en acceptatietraject waar het gaat om het inschatten van de gevolgen van de coronacrisis op het inkomen van klanten in loondienst. Samen met marktpartijen heeft NHG daarom een corona-vragenlijst opgesteld. De vragen richten zich op de bestendigheid van het inkomen en de betaalbaarheid van de hypotheeklasten. NHG spoort geldverstrekkers aan gebruik te maken van deze vragenlijst of deze te accepteren naast het gebruik van hun eigen vragenlijst.

De uniforme vragenlijst loondienst is een vervolg op de vragenlijst die NHG eerder al voor ondernemers heeft gepubliceerd. ‘De vragenlijst biedt klant en adviseur extra ruimte om aan te geven waarom een aanvraag verantwoord is. Daarmee willen we voorkomen dat consumenten die in getroffen branches werkzaam zijn per definitie geen toegang krijgen tot de hypotheekmarkt. Iedere geldverstrekker past natuurlijk eigen acceptatiebeleid toe op de antwoorden. NHG vertrouwt erop dat een geldverstrekker aandacht besteedt aan de coronacrisis tijdens het acceptatieproces. Dit controleren we niet en verliesdeclaraties worden hier niet op gekort. We richten wel monitoring in, zodat we afwijkingen van het gemiddeld percentage achterstandsmeldingen tijdig kunnen signaleren. Indien nodig kijken we samen met een geldverstrekker hoe we klanten beter kunnen helpen’, aldus NHG.

Branchepartijen Adfiz en OvFD ondersteunen de lijst. ‘De uniforme vragenlijst is met name bedoeld als oplossing tegen de ontwikkeling dat steeds meer geldverstrekkers hun eigen vragenlijst gingen hanteren’, meldt Adfiz in haar nieuwsbrief. ‘Naast de uniforme vragenlijst is het ook belangrijk om bij hypotheekaanvragen voor klanten in loondienst rekening te houden met de uitgangspunten die de NVB heeft gepubliceerd. Het belangrijkste uitgangspunt is dat een werkgeversverklaring een maximale geldigheidsduur heeft van twee maanden. Op die manier kan het inkomen op basis van actuele gegevens worden vastgesteld.’

Bron: NHG, Adfiz