Bonden dagvaarden MONUTA

Monuta gedagvaard in kort geding
© Px

Vakbonden FNV Zakelijke Dienstverlening en CNV Vakmensen hebben uitvaartonderneming en -verzekeraar MONUTA gedagvaard in kort geding. Aanleiding is een reorganisatie waardoor alle 130 uitvaartverzorgers boventallig zijn verklaard en opnieuw moeten solliciteren naar hun eigen functie.

FNV Zakelijke Dienstverlening en CNV Vakmensen verwijten MONUTA dat het de bonden en ook de werknemers niet tijdig en niet volledig heeft geïnformeerd. Bovendien dient MONUTA zich te houden aan de wettelijke regels voor collectief ontslag.

MONUTA wil zijn positie in de markt vergroten en versterken. Marlies Possel, FNV Zakelijke Dienstverlening: ‘In tegenstelling tot wat MONUTA beweert, komt de functie van uitvaartverzorger niet te vervallen. Er wordt in de nieuwe functie meer de nadruk gelegd op acquisitie en eigen ondernemerschap waar kennelijk andere arbeidsvoorwaarden tegenover komen te staan. Deze zijn niet in overeenstemming met de cao Uitvaart. Maar door te doen alsof er sprake is van een nieuwe functie omzeilt MONUTA het afspiegelingsbeginsel en dwingt MONUTA de uitvaartverzorgers tot verkapt zzp-schap. Het is een cosmetische ingreep waarmee MONUTA “de krenten uit de pap vist” en de omzetverantwoordelijkheid volledig wil neerleggen bij de uitvaartverzorgers.’

‘Door de dwingende manier waarop MONUTA de sollicitatieprocedure dirigeert, is een deel van de uitvaartverzorgers zeer ontmoedigd’, stelt Peter Bloemendaal van CNV Vakmensen. ‘Nog los van het feit dat het onbehoorlijk is richting de werknemers, negeert MONUTA de bestaande wet- en regelgeving bij reorganisaties.’

Het kort geding dient a.s. maandag 9 januari. Bij MONUTA werken in totaal circa 800 medewerkers, waarvan 130 als uitvaartverzorg(st)er.

Bron: FNV, CNV