BNP Paribas stopt wereldwijd met hypotheekverstrekking

BNP Paribas Groep zal vanaf 1 januari 2012 geen nieuwe hypotheken meer te verstrekken.

Dit als gevolg van de aangescherpte wet- en regelgeving en de verslechterde marktomstandigheden op de kapitaalmarkt.

Onder BNP Paribas Groep vallen BNP Paribas Personal Finance B.V. (voorheen UCB Hypotheken B.V.) en HQ Hypotheken 71 B.V. Vanuit deze maatschappijen zijn onder andere de SKP HQ Hypotheek en SKP Spaarbeter hypotheek verstrekt.

De wijziging heeft op basis van deze informatie geen gevolgen voor bestaande hypotheken. Het beheer hiervan wordt door BNP Paribas voortgezet.

De Hypotheker Associatie meldt dat lopende aanvragen voor hypotheekoffertes nog in behandeling worden genomen.

Vanuit het Parijse hoofdkantoor benadrukt BNP tegenover Findinet dat dit besluit van BNP Paribas Personel Finance geen invloed heeft op haar commitment met de Nederlandse markt.

“Dit heeft geen betrekking op de bestaande overeenkomsten. De kwaliteit van dienstverlening aan onze huidige klanten blijft ongewijzigd.” Het stopzetten van de hypotheekproductie is niet de enige maatregel. “We zullen gezien vooral de verscherpte regelgeving (denk aan Basel III) ook aanpassingen doorvoeren in Nederland op het gebied van Corporate en Investment Banking, verzekeringen en vermogensbeheer.”