Blog: zeg communicatieafdelingen, kan dat nou niet anders?

px

Heel soms moeten wij, die schrijven over verzekeringen, pensioenen en hypotheken, ook wel eens diep zuchten van irritatie.

Normaal gesproken vermoei ik de lezer niet met ‘journalisten-sores’, maar voor één keer wil ook ik wel eens een keer in het openbaar klagen. Het gaat om de publicatie van de jaarcijfers door banken en verzekeraars de komende tijd. Morgen (woensdag) doet ING Bank hiervoor de aftrap.

Wrevel
Eigenlijk begint mijn verhaal een halfjaar terug, op donderdag 17 augustus. Op die dag kwamen maar liefst drie grote financiële partijen met halfjaarcijfers: NN Group, Achmea en Rabobank. Dat leidde bij mij toen al tot enige wrevel, hadden de communicatieafdelingen dit niet wat beter kunnen afstemmen? Voor degenen die onbekend zijn met het verwerken van jaarcijfers: om voor u als lezer de meest relevante info te verzamelen, laat de redacteur doorgaans het ronkende persbericht (met verwijzingen naar bereikte ‘milestones’) links liggen en ploegt hij zich door een pakket aan cijfermateriaal en luistert hij naar ‘press calls’ en ‘investors calls’.

Als pleister op de wonde hadden de drie partijen wel de press calls op elkaar afgestemd. Rabobank begon, daarna volgden Achmea en NN Group. Ten tijde van de call van NN Group was de journalistengemeenschap inmiddels dermate ‘murw geluld’, dat niemand meer energie had om nog een vraag te stellen.

Opnieuw
Nu ben ik best bereid te accepteren dat dit een ‘bedrijfsongevalletje’ was: volgende keer beter, we gaan het beter afstemmen. Maar, zo schetst mijn verbazing: over een paar weken, op donderdag 15 februari, herhaalt dit tafereel zich, waarbij Aegon de plaats inneemt van Achmea. En dan houdt mijn begrip wel een beetje op en begin ik daarnaast een beetje argwanend te worden. Blijkbaar willen NN Group, Aegon en Rabobank niet dat er te intensief naar hun cijfers wordt gekeken door journalisten. Voor mij reden om het credo ‘oud nieuws is geen nieuws’ even te laten voor wat het is, en zo nodig de artikelen over de cijfers te spreiden over meerdere dagen.

Na deze moppersessie tot slot nog nuttige informatie: de publicatiedata.
– ING Bank           31 januari
– ABN Amro          7 februari