Tweederde van Nederlanders verwacht karig pensioen

© Pixabay

Twee op de drie Nederlanders voelen zich onzeker over de financiële toekomst. Slechts 21% heeft er vertrouwen in dat er uiteindelijk voldoende gespaard zal zijn voor de oude dag. Bijna de helft voelt zich gestrest door de financiële situatie. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Mercer naar financiële zekerheid, onder ruim 8.300 personen uit de internationale (beroeps)bevolking van individuen waaronder ruim 700 Nederlanders.

Vooral vrouwen voelen zich onzeker over hun pensioeninkomen. Ze sparen minder dan mannen en ervaren meer stress. Zo is een kwart van de Nederlandse vrouwen bang dat ze op hun oude dag niet rond kunnen komen van het pensioen.

David Sanderse, CEO bij Mercer Nederland: ‘De angst om te weinig te sparen voor het pensioen is voor veel Nederlanders helaas terecht. Nederlanders verwachten dat ze 15 tot 20 jaar gepensioneerd zijn, maar kunnen zich dat niet permitteren zonder betere financiële planning. Werknemers moeten zich nu meer dan ooit actief bezighouden met hun eigen financiële planning, niet in de laatste plaats vanwege een verschuiving in de pensioenwet die meer nadruk legt op het individu.’

Persoonlijk pensioenplan
Ondanks de stress staat de financiële planning bij veel Nederlanders onderaan hun prioriteitenlijst, aldus Mercer. Meer dan de helft heeft niet berekend hoeveel geld zij nodig hebben om hun pensioen door te komen en heeft dan ook geen idee waar ze staan na hun pensioen.

Bijna de helft van de Nederlanders neemt niet deel aan een persoonlijk pensioenplan. De belangrijkste redenen daarvoor zijn werkloosheid of het simpelweg niet kunnen betalen. 13 procent geeft aan dat het niet mogelijk is bij zijn of haar werkgever. Meer dan de helft van de 18- tot 34-jarigen verwacht dat ze moeten blijven werken na hun pensioen of zelfs nooit met pensioen zullen gaan.

Bron: Mercer

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.