BKR: Ondanks kredietregistratie nog steeds lening mogelijk

© Pixabay

Het is een misverstand dat consumenten met een negatieve kredietregistratie geen kredieten kunnen afsluiten, meldt het BKR. Kredietverstrekkers zijn wel degelijk in staat om onderscheid te maken tussen consumenten met tijdelijke en langdurige betalingsproblemen. Uit het kredietregister van BKR blijkt dat kredietverstrekkers in de eerste vijf maanden van 2018 gemiddeld 5808 keer per maand een krediet hebben verstrekt aan consumenten met een actuele betalingsachterstand van meer dan drie maanden of een herstelde betalingsachterstand.

Vorig jaar ontstond commotie toen bleek dat particulieren met een geringe betalingsachterstand in grote problemen konden komen vanwege het nieuwe registratiesysteem van het BKR. Kredietverstrekkers zijn verplicht om kredieten vanaf 250 euro in de database van het BKR op te nemen. Na aflossing van het krediet blijft zo’n negatieve registratie nog vijf jaar in het register staan. Gedurende die periode zouden banken in veel gevallen geen hypotheek verstrekken.

Nuance
Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR, zegt nu: “Uit het kredietregister blijkt dat ook consumenten met een negatieve registratie in aanmerking komen voor een financiering. Bijvoorbeeld voor de financiering van een telefoon, creditcard, of een consumptief krediet. Het statement dat consumenten in zo’n geval geen krediet kunnen krijgen behoeft dus enige nuance. De keren dat er geen krediet wordt verstrekt, leert ons dat er dan vaak echt sprake is van schuldenproblematiek.”

Onderzoek VEH
BKR haalt onderzoek van de Vereniging Eigen Huis aan, waaruit al eerder bleek dat de meeste hypotheekverstrekkers in hun voorwaarden al op voorhand aangeven dat zij krediet kunnen verstrekken, ondanks betalingsproblemen in het verleden. Ook geven volgens BKR de voorwaarden die gelden bij het verkrijgen van een hypotheekgarantie (NHG) aan dat een ontstane achterstand in het verleden geen belemmering vooraf is.

Met de publicatie van deze cijfers maakt BKR een start met het regelmatig publiceren van cijfers uit het stelsel van kredietregistratie. “Partijen hebben ons erop gewezen dat we hier een stap kunnen maken. Die handschoen pakken we op”, aldus Van den Bosch.

Bron: BKR

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.