Binnen 48 uur je gestolen fiets terug, belooft de ANWB

© Pixabay

ANWB wil fietsdiefstal tegengaan en introduceert per 1 mei de Blijven Fietsen Verzekering. Wie deze verzekering afsluit, zou in geval van diefstal zijn rijwiel binnen twee dagen weer terug moeten krijgen. Zo niet, dan is de fietsbezitter verzekerd van een andere, nieuwe fiets.

De bond werkt voor deze verzekering samen met 1000 fietsendealers die een speciale zender met een ‘bewezen techniek’ van KPN op de fiets plaatsen. Dankzij deze zender zou een fiets vrijwel altijd terug te vinden zijn. Eigenaren kunnen via de ANWB Fietsenapp de zender activeren en daarmee de opsporing in gang zetten, die wordt uitgevoerd door Find Recover & Insurance Service (FRIS).

De verzekering is exclusief voor ANWB-leden. Het gaat om een complete, doorlopende verzekering met dekking van diefstal, beschadiging, fietspas (incl. pechhulp), verhaalsrechtsbijstand, ongevallen en 5 jaar lang vergoeding van de nieuwwaarde. De focus van de verzekering ligt op elektrische fietsen. De premie voor een e-bike van €2000 is zo’n €85 per jaar.

Minder diefstalgevoelig
De ANWB verwacht dat verzekerden zich vrijer zullen voelen in het gebruik van hun vaak dure fietsen, doordat het opsporingssysteem gekoppeld is aan de verzekering. Ook verwacht de ANWB dat fietsen, eenmaal voorzien van dit opsporingssysteem, minder diefstalgevoelig zullen zijn.

In 2017 was bijna 1 op de 3 van de in totaal 900.000 verkochte fietsen een e-bike (cijfers RAI vereniging). Deze populariteit vertaalt zich ook het toenemend aantal diefstallen van deze fietsen. Vorig jaar ontving de ANWB 2200 claims van gestolen e-bikes, een groei van 16% ten opzichte van het jaar daarvoor.

In 2017 vonden in totaal bijna 79.000 geregistreerde fietsdiefstallen plaats (cijfers CBS). Dit aantal is in werkelijkheid nog veel hoger, aangezien er in slechts 25% van de gevallen aangifte wordt gedaan (aldus Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit).

Bron: ANWB

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.