Bijna honderd miljoen schade grote branden in 1e kwartaal

35 grote branden (met een schade van minimaal één mln euro) zorgden voor een totaal geraamde schade van 99 mln euro.

Dat blijkt uit het grote branden-overzicht dat NIVRE ieder kwartaal samenstelt.

Het aantal branden in het eerste kwartaal van dit jaar was met 35 hoger dan in vergelijkbare periodes in het verleden; zo vonden in het eerste drie maanden van vorig jaar 32 grote branden plaats; in 2011 en 2010 waren dat er respectievelijk 32 en 23. De schade die dat tot gevolg had (bijna honderd miljoen euro), was hoger dan in het eerste kwartaal van 2012 (81 miljoen), maar wel weer een stuk lager dan in dezelfde periode in 2011 (134 miljoen).

“Samenvattend kun je concluderen dat zich in het eerste kwartaal veel branden voordeden, maar dat er niet sprake was van extreem grote calamiteiten”, aldus beleidsadviseur Marko van Leeuwen van het Verbond.

Meeste branden in Noord-Brabant

De grootste brand deed zich voor op 19 februari in een metaalverwerkingsbedrijf in Helmond, met een schade van zo’n elf miljoen euro.
Op de tweede plaats staat een brand in het Utrechtse Cothen in een loods van een verhuurbedrijf van heftrucks, met een geraamde schade van tien miljoen euro.

De meeste branden deden zich voor in de provincie Noord-Brabant (7), gevolgd door Overijssel en Gelderland (beide 5). In Zeeland en Flevoland vond in het eerste kwartaal geen enkele grote brand plaats