Betaalvereniging: jongeren bankieren onveilig

Banken en de Betaalvereniging lanceren een voorlichtingscampagne om veilig bankieren aan te moedigen. Doelgroep zijn jongeren tussen 18 en 24.

Uit verhalen in de media zou je opmaken dat het vooral ouderen zijn die risico lopen op betaalfraude. Maar uit onderzoek van de Betaalvereniging blijkt dat juist jongeren een makkelijk doelwit vormen, omdat zij onveiliger bankieren dan ouderen.

Bankpasje ‘uitlenen’, nooit betalingen controleren en toestel- of pincode niet afschermen: jongeren tussen de 18 en 24 jaar doen het tot vijf keer vaker dan zestigplussers. Ook bankiert meer dan de helft weleens online via onveilige openbare WiFi. Dit maakt ze kwetsbaar voor fraude met mobiel bankieren, internetbankieren en hun betaalpas. Toch geven negen van de tien jongeren zichzelf een voldoende voor hun veiligheidsgedrag bij bankieren en betalen.

In de voorlichtingscampagne #GoedGiraalGaan, veilig bankieren doe je zo! wijst acteur en zanger Jandino Asporaat zijn volgers in een videorap op de vijf regels voor veilig bankieren en betalen:

• Bescherm je codes, zodat niemand die weet.
  • Houd devices safe en up-to-date.
  • Check regelmatig of je alles van je money weet.
  • Je betaalpas is voor jou en jou alleen.
  • Problemen? Connect je bank meteen!