Beste geldverstrekkers hebben eigen midoffice

Beste geldverstrekkers hebben eigen midoffice
© Pixabay

Adviseursnetwerk CMIS Franchise monitort sinds eind vorig jaar de dienstverlening per geldverstrekker, en laat adviseurs het aanvraagproces van elke hypotheekaanvraag beoordelen. De meeste aanbieders scoren voldoende tot goed, en de beste geldverstrekkers werken met een eigen midoffice.

Voor consumenten en adviseurs is een snelle en foutloze afhandeling van een hypotheekaanvraag van groot belang. Dat is niet alleen omdat consumenten het kopen van een woning dikwijls als stressvol ervaren. Kopers hebben bijvoorbeeld ook te maken met een financieringsvoorbehoud dat na een bepaalde termijn verloopt, bovendien zijn er vaak meerdere kopers en verkopers van elkaar afhankelijk.

Een midoffice met een vast team van kundige medewerkers, die telefonisch bereikbaar zijn en waarvoor ‘afspraak is afspraak’ geldt, scoort hoog, aldus CMIS (van o.a. De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur). Zo’n midoffice komt tijdslijnen nagenoeg altijd na en er is ruimte voor het bespreken van uitzonderingen op de regels. Alle documenten die benodigd zijn voor een finaal akkoord, worden op voorhand (bij de voorlopige offerte) gecommuniceerd, waarbij niet wordt overvraagd. Er worden weinig fouten gemaakt bij het controleren van een hypotheekdossier die leiden tot vertraging. Aanbieders die hun midoffice uitbesteden aan bijvoorbeeld Stater of Quion scoren over het algemeen rond het gemiddelde in de markt. Grootbanken doen het wat beter dan verzekeraars.

De geldverstrekker met de beste midoffice over het eerste kwartaal van dit jaar is Syntrus Achmea. Op nummer 2 t/m 5 staan Triodos Bank, Philips Pensioenfonds, Rabobank en NIBC Direct.

Bestaande hypotheken
Een trend die door CMIS wordt opgemerkt is dat steeds meer geldverstrekkers overgaan tot het instellen van vaste teams met extra snelle tijdslijnen voor het gespecialiseerde hypotheekintermediair, met kwalitatief goed verzorgde aanvragen. Een tweede trend die is dat er meer aandacht komt voor maatwerk in aanvragen.

Voor de toekomst pleit CMIS ervoor dat geldverstrekkers net zoveel aandacht en zorg gaan besteden aan hun beheerzaken (bestaande hypotheken) als aan hun midoffice (nieuwe aanvragen). De kwaliteit op beheer blijft nog wel eens achter, terwijl consumenten ook bij dit soort aanvragen (denk aan hoofdelijk ontslag na een relatiebreuk of omzetting van een aflossingsvorm) gebaat zijn bij een goede dienstverlening.

Komend kwartaal
Na de aanvraagpiek van de afgelopen weken, staan de verschillende midoffices voor een grote uitdaging. Vanwege de coronamaatregelen werken de medewerkers veelal vanuit huis. Daarbij gaan geldverstrekkers door de crisis in toenemende mate over tot aanvullende vragen en extra controles. CMIS hoopt dat de kwaliteit van de dienstverlening de komende tijd op hetzelfde niveau kan blijven als het afgelopen kwartaal.

Bron: Hypotheekshop

GEEN REACTIES