België roomt fiscale korting afkoop DGA-pensioen af

De fiscus in België heft inkomstenbelasting over het belastingvoordeel dat DGA’s (die in België wonen) van Nederland krijgen bij de afkoop van hun pensioen in eigen beheer (PEB).

Dat meldt het Financieele Dagblad maandag. Bij de uitfasering van het PEB kunnen ondernemers die hun pensioen in een BV hebben opgebouwd, dit fiscaal vriendelijk afkopen. Vorig jaar hoefde geen belasting te worden betaald voer 34,5% van het vrijgevallen bedrag, dit jaar is dat 25% en in 2019 19,5%. Gemeten in bedragen kan het voordeel voor ondernemers oplopen tot enkele tienduizenden euro’s.

België gaat dit fiscale voordeel afromen via de inkomstenbelasting die in België woonachtige Nederlandse ondernemers moeten betalen. Het FD, die enkele fiscalisten heeft geraadpleegd, schat dat het om ‘ten minste enkele honderden ondernemers’ gaan die worden gedupeerd.

Het Nederlandse Ministerie van Financiën reageert in het FD tamelijk laconiek op de ontstane ophef. Volgens een woordvoerder is ‘het inherent aan het wonen in een ander land, dat men onderworpen is aan de belastingregels van dat land.’