Beleggers zijn het vertrouwen in de beurs kwijt

Vorige maand meldde ING nog een groeiend beleggersvertrouwen, maar in september 2022 is het vertrouwen afgenomen tot bijna een historisch dieptepunt. De stand van de ING BeleggersBarometer komt deze maand uit op 62 punten. Vorige maand was dat nog 85. De laagste stand ooit werd bereikt tijdens de kredietcrisis in 2009. Toen stond de index op 60 punten.

Negatievere verwachtingen

Volgens Bob Homan, hoofd ING Investment Office, hebben beleggers negatievere verwachtingen voor de economische situatie in Nederland, de eigen financiële situatie, de waarde van de eigen beleggingsportefeuille en de AEX dan een maand geleden. Ook hebben de beleggers een negatief beeld van de afgelopen maanden. “Als je kijkt naar de verder toegenomen inflatie, energieprijzen die records breken en markten die na de opleving in de zomer weer hard terugvallen, is het goed verklaarbaar waarom het beleggersvertrouwen deze maand zo laag is”, zegt Homan.

Vorige maand verwachtten de beleggers nog dat de AEX de komende drie maanden zou gaan stijgen. Nu verwacht de helft van de beleggers een daling naar 661 punten in december. Tijdens de onderzoeksperiode schommelde de AEX tussen 667 en 697. Dat is ook wat de beleggers drie maanden geleden voorspelden. Overigens is de AEX ten tijde van dit schrijven op 26 september al gedaald naar een stand rond de 640 punten.

Besparen

Ook wie geld heeft om te beleggen, let op de uitgaven. Bijna de helft van de beleggers gaat al vaker naar een goedkopere supermarkt en 56% kiest vaker voor goedkopere alternatieven. In mei bleek al dat 77% van de beleggers hun spaargeld of vermogen uit beleggingen deels wilden gebruiken om hun woning te verduurzamen en zo op energiekosten te besparen. De helft van de beleggers geeft aan dat zij hun koopgedrag niet laten beïnvloeden door de hoge inflatie. Veertig procent stelt aankopen zoals meubels of keukenapparatuur liever nog even uit.

Laag rendement

In september waren er meer beleggers die verlies leden dan in augustus: dit percentage steeg van 20% naar 33%. In deze groep was het gemiddelde verlies 7,5%. Degenen die winst behaalden, hadden een rendement van 6,9%. Beleggers denken de meeste winst te kunnen behalen bij beleggingsfondsen (28%). Aandelen komen met 19% op de tweede plaats. In juni waren deze percentages nog precies omgekeerd. Slechts 10% denkt dat crypto de meest kansrijke belegging is.

De meeste beleggers willen zich niet gek laten maken door de huidige marktomstandigheden. Als beste strategie geven zij aan dat je je niet moet laten leiden door de waan de dag op de beurs (49%) en dat je goed gespreid in sectoren en regio’s moet beleggen (34%).

Bron: ING