Bedrijfsresultaat Achmea keldert

achmea

Achmea verwacht het boekjaar 2016 af te sluiten met een negatief nettoresultaat van circa €380 miljoen. Oorzaak zijn vooral ‘incidentele lasten’ in de tweede helft van 2016: een verhoging van de voorzieningen voor letselschades, een hoger dan verwacht gebruik van nieuwe medicijnen, een reorganisatievoorziening en een afboeking van goodwill van Turkse verzekeringsactiviteiten. Daarnaast leed de Achmea in de eerste helft van 2016 onder de hagelschade van juni met een impact na herverzekering van €152 miljoen.

De verhoging van de voorzieningen voor letselschades in de tweede helft van 2016 wordt onder meer veroorzaakt door veranderingen in wet- en regelgeving. Deze verhoging heeft een impact op het resultaat van het segment Schade & Inkomen Nederland van circa €178 miljoen negatief.

Nieuwe verwachtingen voor de zorgkosten hebben in de tweede helft van 2016 een impact van circa €100 miljoen negatief op het resultaat bij het segment Zorg Nederland. Vooral een hoger dan verwacht gebruik van nieuwe (dure) medicijnen leidt tot de gestegen ramingen. De nadelige effecten van de scherpe premiestelling voor 2017 op het resultaat 2016 worden grotendeels gecompenseerd door een vrijval van voorzieningen op oudere tekenjaren.

Eind vorig jaar meldde Achmea al een reductie van het aantal arbeidsplaatsen tot 2020. Daarvoor zijn reorganisatie- en leegstandsvoorzieningen gevormd; deze hadden een impact op het resultaat van meer dan €100 miljoen.

De economische ontwikkelingen in Turkije ten slotte hebben geleid tot een hogere risicopremie voor de verzekeringsactiviteiten van Achmea in dat land. In verband hiermee heeft de verzekeraar de aan deze activiteiten gerelateerde goodwill volledig afgeboekt met een impact van €93 miljoen negatief.

Bron: Achmea