Banken komen met checklist verklaring van erfrecht

Wie te maken krijgt met het overlijden van een naaste, moet veel zaken regelen. Een van de dingen die de erfgenamen vaak snel nodig hebben, is toegang tot de bankrekening van de overledene. Soms is daar een verklaring van erfrecht voor nodig, maar niet altijd. Om het voor de nabestaanden gemakkelijker te maken om te achterhalen of zij dit nodig hebben, heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) samen met haar leden een online checklist ontwikkeld.

Een verklaring van erfrecht is nodig zodat de bank weet wie recht heeft op de tegoeden op de bankrekening. Het opstellen van zo’n verklaring moet door een notaris gebeuren en dat kan veel tijd en geld kosten. In sommige gevallen is het echter niet altijd nodig om een verklaring van erfrecht te overleggen om toegang te krijgen tot de rekening.

Langstlevende partners kunnen bijvoorbeeld sinds 2011 zonder verklaring van erfrecht bij de bankrekening als er verder geen bijzondere omstandigheden zijn en als het saldo op de rekening minder dan 100.000 euro is. Van bijzondere omstandigheden is bijvoorbeeld sprake als er kinderen uit een eerdere relatie zijn, als de overledene lang in het buitenland heeft gewoond of als de overledene bijvoorbeeld een hypotheek of levensverzekering bij de bank had. Voor andere nabestaanden, zoals kinderen, geldt dat zij niet altijd een verklaring van erfrecht nodig hebben als het saldo lager is dan 10.000 euro. Dit is een nieuwe afspraak tussen de banken.

De online checklist die de banken ontwikkelden, helpt nabestaanden om snel te kunnen zien of een verklaring van erfrecht waarschijnlijk wel of niet nodig is. De checklist is te vinden op de website van de NVB.

Bron: NVB