(Findinet) Bank weet te weinig van zijn zakelijke klant

Gat in de markt voor onafhankelijke adviseurs? Bedrijven zien een accountmanager van de bank niet als hun vertrouwde adviseur.

Accountmanagers van banken zijn klantgericht, vriendelijk, nemen de telefoon keurig op en zijn bekend met de besluitvorming bij hun klanten. Maar scoren laag op de vraag of zij door de klant als een vertrouwd adviseur worden gezien. Onderzoek onder 30 middelgrote ondernemingen toont aan dat de accountmanagers van banken nog steeds te weinig bekend zijn met wat er bij de klant speelt en daar ook niet naar handelen. Ook de grote ondernemingen met een omzet boven 1 mrd zijn ontevreden over de diepgang van de kennis van hun accountmanagers. Zij zijn van oordeel dat gemiddeld gezien een meer productgerichte dan een klantgerichte benadering wordt gekozen.
Belangrijk punt van kritiek is dat de accountmanager onvoldoende vernieuwende ideeën aandraagt die verder gaan dan het aanbieden van een product. Tevens wordt de accountmanager niet gezien als een vertrouwd adviseur en is hij vaak onvoldoende bekend met de processen en afnemers van de klant.

Dit alles blijkt uit een onderzoek dat begin 2011 is uitgevoerd door Total Solutions in samenwerking met Professional Capital, en Willem Verbeke verbonden aan de Erasmus Universiteit. Het onderzoek geeft, volgens Total Solutions, een statistisch relevant en representatief beeld van de mening van de treasurers van middelgrote ondernemingen over de werkwijze van hun accountmanagers van de banken.