Athora ontmantelt eigen vermogensbeheerder Actiam

copyright Pixabay

Levensverzekeraar Athora onderzoekt momenteel de ‘strategische opties’ voor de eigen vermogensbeheerder Actiam. Dat wordt gesteld bij de presentatie van de jaarcijfers.

In gewone-mensen-taal betekent dit managementjargon dat Actiam zeer waarschijnlijk zal worden verkocht. De vermogensbeheerder, voor 2014 SNS Asset Management geheten, was sinds jaar en dag onderdeel van de SNS Reaal Groep.

In de aanloop naar de verkoop worden al de beleggingen voor eigen rekening van de verzekeraar weggehaald bij Actiam en onder beheer van Athora Nederland geplaatst. Dit is meer dan de helft van het totale beheerd vermogen van Actiam. Vorig jaar werd al het belegd vermogen van het ondernemingspensioenfonds van SNS Reaal overgeheveld naar NN Investment Partners. Daarmee blijft een beheerd vermogen over van om en nabij de 25 mrd euro, tegenover 64 mrd euro eind 2019. Dit zal waarschijnlijk worden overgedragen aan een andere vermogensbeheerder.

Athora Nederland-ceo Tom Kliphuis stelt in een toelichting dat vermogensbeheer het hart van de strategie van het bedrijf is en dat daarmee kapitaal en winst wordt gegenereerd. Dat kan volgens hem het best door gebruik te maken van de beleggingscapaciteiten van eigenaar Athora, dat overal in Europa inmiddels levensverzekeraars heeft opgezet. In dit verband wordt de raad van bestuur in Nederland uitgebreid met een ‘chief capital & investment officer’.

De onderliggende winst van de verzekeraar steeg in 2020 licht naar 280 mln euro. Het premie-inkomen nam ongeveer 85 mln af naar 1.764 mln euro, vooral door minder premies van individuele levensverzekeringen. De premiepensioeninstelling van Zwitserleven haalde daarentegen wel meer premie binnen: 200 mln meer (+38%).