Athora Nederland verbetert positie

‘Recordvolumes’ bij Athora

Ondanks diverse mondiale onzekerheden behaalde Athora Nederland in het eerste halfjaar van 2022 een stevig netto onderliggend resultaat van € 215 miljoen (1e halfjaar 2021: € 152 miljoen). Deze vooruitgang is voornamelijk te danken aan hogere beleggingsopbrengsten en herpositionering van de activaportefeuille. Ook haalde het bedrijf 5% meer aan pensioenpremie binnen.

De ingekomen brutopremies lagen met € 864 miljoen (HY21: € 888 miljoen) wel iets lager dan verwacht, als gevolg van de geplande afbouw van het Nederlandse individuele levenboek. Zwitserleven PPI bleef groeien; de deposito’s stegen met 24% tot € 153 miljoen.

Inflatiehedges

Jan de Pooter, voorzitter Raad van Bestuur Athora Nederland, verklaarde bij de presentatie van de halfjaarcijfers: “In de afgelopen onzekere en volatiele periode kon Athora Nederland haar klanten zekerheid blijven bieden. Uitgaande van een relatief lage risicopositie resulteerden de impact van hogere rentes en toegenomen spreads op de obligatiemarkten in een stevige stijging van de solvabiliteit van ons bedrijf. Bovendien werden we niet direct getroffen door hogere inflatieverwachtingen, dankzij verschillende inflatiehedges die vorig jaar zijn aangebracht.”

De solvabiliteit nam toe van 180% tot 202% eind juni, voornamelijk door de impact van marktbewegingen en het bijbehorende effect van de volatiliteitsaanpassing, en ondersteund door het genereren van werkkapitaal.

Wel kelderde het nettoresultaat volgens de boekhoudkundige standaard IFRS voor voortgezette bedrijfsactiviteiten: van € 98 miljoen negatief in het eerste halfjaar van 2021 tot € 828 miljoen negatief over het eerste halfjaar ’22. Dit kan beschouwd worden als een boekhoudkundig verlies, veroorzaakt door de impact op de marktwaarde van beleggingen door hogere rentetarieven, spreadverbreding en toevoegingen aan technische voorzieningen.

Athora Nederland, bekend van Reaal en Zwitserleven, focust zich nu volledig op pensioenvoorzieningen. Vermogensbeheerder Actiam is verkocht. De zogeheten Ambition 2025-strategie wordt voortgezet. Deze strategie is gebaseerd op drie hefbomen: (1) groei in pensioenen, (2) verbeterde beleggingsrendementen en kapitaalefficiëntiemaatregelen en (3) een vereenvoudigd bedrijfsmodel.

Bron: Athora