Aon ziet ongekende stijging van dekkingsgraad pensioenen

Aon ziet ‘ongekende’ stijging van dekkingsgraad pensioenen
© Gerd Altmann, Pixabay

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen is in augustus gestegen naar 128%. De forse stijging van de rente over augustus vertaalt zich, ondanks slechte aandelenresultaten, in een stijgende dekkingsgraad. De aandelen- en vastrentende waardenportefeuille nam af in waarde, maar de rentestijging zorgde voor een nog grotere afname van de verplichtingen.

Dat blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon, dat dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt. De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, steeg in augustus eveneens, naar 117%.

‘Bij verder uitstel is niemand gebaat’

Fondsen die 1 januari 2024 als beoogde transitiedatum hadden, stappen daar nu vanaf – op een enkeling na – en kijken naar een latere datum, ziet Aon. De grote bedrijfstakpensioenfondsen verwachten sowieso meer tijd nodig te hebben. Reden is dat de commissie Parameters pas eind van dit jaar met advies komt. Dit advies is nodig voor de netto profijtberekeningen die weer nodig zijn voor de overgang naar het nieuwe stelsel (het invaren). Daarnaast zal De Nederlandsche Bank tijd nodig hebben voor beoordeling van de transitie.

“Dit moet echter de behandeling van de wet niet in de weg staan”, zegt Frank Driessen, CEO Aon Wealth Solutions in Nederland. “Wij sluiten ons aan bij de Pensioenfederatie en menen dat de wet behandeld kan worden, zonder de exacte parameters te kennen. Bij verder uitstel is niemand gebaat. Wij zien wel uit eigen doorrekeningen dat de set die gehanteerd wordt voor netto profijtberekeningen impact heeft op de uitkomsten. Echter, ook de rente en dekkingsgraad zijn bepalende factoren. Wij geven fondsen mee ook gevoeligheden voor deze parameters door te rekenen, om zo zicht te krijgen op de mogelijke uitkomsten en hierop de besluitvorming in te richten.”

Koopkracht gepensioneerden

Met de torenhoge inflatie (in augustus 13,6%) is de koopkracht van gepensioneerden nu een grote zorg. Inmiddels heeft het kabinet een pakket aan maatregelen gepresenteerd om de dalende koopkracht te verzachten. Zo zal de AOW met 10% stijgen per 1 januari 2023.

“De druk om de aanvullende, met name kleine pensioenen ook te verhogen, zal groot worden”, zegt Driessen. “Met de huidige hoge dekkingsgraden is het moeilijk uit te leggen als daar dan niet een indexatie uit toegekend wordt, terwijl vooral bij de lagere inkomens het water aan de lippen staat. Wij verwachten echter niet dat fondsen de volledige inflatie kunnen compenseren. Toekennen van 13,6% inflatie kost ook grofweg 13,6% dekkingsgraad en zo veel dekkingsgraadruimte is er simpelweg niet. Fondsen willen daarnaast graag een buffer achter de hand houden voor de overgang naar het nieuwe stelsel.”

Bron: Aon