Aon-tool kwantificeert impact Brexit

copyright Pixabay

Om bedrijven goed te laten anticiperen op risico’s en kansen die ontstaan door de Brexit, lanceert verzekeringsmakelaar Aon de Brexit-Navigator.

De navigator brengt in kaart hoe ‘Brexit-ready’ een organisatie is en hoe risicomanagement- en verzekeringsprogramma’s moeten worden aangepast. Op het moment dat het Verenigd Koninkrijk de EU formeel verlaat, helpt de Brexit Navigator om deze wijzigingen te testen en de veerkracht van organisaties te vergroten.

De Brexit Navigator beoordeelt de impact van de Brexit op organisaties op basis van de vier vrijheden van de Europese Unie (goederen, kapitaal, diensten en personen). De tool berekent op basis van deze vrijheden verschillende scenario’s. Een voorbeeld van de eerste ‘vrijheid’ is extra oponthoud bij de douane of hogere invoerkosten voor een exportbedrijf. Dit kan ten koste gaan van de concurrentiepositie en marges. De Brexit Navigator kwantificeert dit soort risico’s en de bijbehorende impact.

Veel bedrijven hebben zorgen over de Brexit, aldus Alex van den Doel, Managing Director van Aon Global Risk Consulting. ‘Zoals met alle nieuwe risico’s geldt ook hier: hoe eerder een organisatie zich kan voorbereiden op een mogelijke uitkomst, hoe beter. De mogelijkheid tot kwantificeren van de impact die de tool biedt, kan hier bij helpen.’

Bron: Aon