Aon: schades sneller afgewikkeld

copyright Pixabay

Uit een onderzoek van verzekeringsmakelaar Aon onder schadebehandelaars blijkt dat schades sneller worden afgewikkeld dan enkele jaren geleden.

Verzekeraars en assuradeuren hebben steeds meer aandacht voor schadebehandeling en klantbeleving, aldus Rob de Bruin, managing director Claims bij Aon. ‘Dat die punten duidelijk hoger op de agenda staan dan enkele jaren geleden, komt onder meer tot uiting in een snellere schadeafwikkeling en een betere onderlinge communicatie – vooral bij problemen en geschillen – en in een meer oplossingsgerichte in- en opstelling.’ Daarnaast zijn er volgens De Bruin minder probleemdossiers en die probleemgevallen die er zijn, worden beter en sneller aangepakt. ‘Er is dus sprake van een verbetering, al kan het natuurlijk altijd nóg beter.’

Het onderzoek door Aon wordt gedaan in het kader van de jaarlijkse uitreiking van de Aon Claims Award. Periodiek is er een monitoring van de schadeafwikkeling in verzekeraarshuizen, worden de uitkomsten jaarlijks teruggekoppeld aan de betrokken verzekeraars en worden de resultaten van de inventarisaties meegenomen in de advisering aan de klant. Doel is om de klanttevredenheid te verhogen en de kwaliteit van de schadeafwikkeling verder te verbeteren, stelt De Bruin.

Dit jaar is de winnaar van de award W.A. Hienfeld, een in Diemen gevestigd assuradeurenbedrijf. Ruim twintig verzekeraars dongen dit jaar mee naar de award. Twee jaar geleden won Hienfeld de award eveneens. Aon heeft de Claims Award inmiddels vijf keer uitgereikt. Het schadeonderzoek heeft inmiddels wereldwijd navolging gekregen. Daardoor wordt de schadeafhandeling van alle verzekeraars door de in totaal 1.400 schadebehandelaars op dezelfde wijze beoordeeld, aldus de verzekeringsmakelaar.