Aon komt met platform voor sportverenigingen

Samen met een aantal partners lanceert Aon het platform ‘Samen voor de Sportieve Zaak’. Dit platform is bedoeld om sportorganisaties in Nederland bij te staan in de complexe wereld van risico’s en verantwoordelijkheden. Sportverenigingen hebben te maken met steeds grotere verantwoordelijkheden door veranderende wet- en regelgeving, cybercriminaliteit, vandalisme en aansprakelijkheidsrisico’s. Aon wil de verenigingen op een laagdrempelige manier toegang geven tot de hoognodige juridische expertise.

Gebrek aan juridische expertise

Volgens Aon zijn de bestuurders van de 23.000 Nederlandse sportverenigingen vaak vrijwilligers die het werk tijdelijk doen. Ook ontbreekt het aan inzicht in de risico’s en zijn deze vaak niet goed afgedekt. Juridische expertise ontbreekt vaak, terwijl dit wel nodig is met de verantwoordelijkheden die een sportbestuur tegenwoordig heeft. Aon wil met het nieuwe platform informatie, tips en oplossingen bieden specifiek voor de sportorganisaties.

Eén van de partners is DAS, dat kosteloos eerstelijns juridisch advies gaat geven. Daarnaast biedt het platform diensten op het gebied van brandbeveiliging, inbraakpreventie, cyberveiligheid en informatie omtrent wet- en regelgeving. Ook kunnen sportverenigingen korting krijgen op bijvoorbeeld verplichte inspecties en cyberhulpdiensten en advies met betrekking tot sportrisico’s en hoe deze afgedekt kunnen worden door middel van preventie of verzekeringen.

Ontzorgen

Volgens Marc van Nuland, CEO van Aon, voorziet het platform in een grote behoefte voor sportverenigingen: “Bestuurders van deze verenigingen zijn vaak veel tijd kwijt aan randzaken, of missen simpelweg de expertise voor bijvoorbeeld juridische zaken of het vinden van kennis voor het oplossen van vraagstukken. Met ‘Samen voor de Sportieve Zaak’ ontzorgen we hen en kunnen zij zich focussen op hun kerntaak, het besturen van de sportvereniging.”

Het platform staat open voor alle sportverenigingen. Zij hoeven dus geen klant van Aon te zijn of te worden. Wel kunnen sportverenigingen bij DAS een verzekering afsluiten die specifiek voor die doelgroep is ontwikkeld. Charles Staats, CCO bij DAS: “Een sportverenigingsbestuur heeft steeds meer te maken met wet- en regelgeving. Samen met Aon steunen en helpen we sportverenigingen door een breed pakket aan producten en diensten te bieden, gericht op preventie tot oplossingen. Dat kan via kosteloos 1e lijns juridisch advies, maar we hebben ook een nieuwe verzekering ontwikkeld: DAS voor Sport- en Ontspanningsverenigingen. Zo helpen we sportverenigingen met laagdrempelige juridische hulp.”

Bron: Aon