Anti-piraterijregels ondermijnen positie Nederlandse verzekeraars

Nederlandse verzekeraars kunnen bewapende beveiliging niet als dekkingsvoorwaarde stellen, omdat private bewapende beveiligers aan boord niet zijn toegestaan.

De verzekerbaarheid van schepen en lading op de Nederlandse markt komt daarmee in het geding.

België, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Cyprus, Malta, Griekenland, Italië, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Gibraltar hebben bewapende beveiliging door private partijen inmiddels gelegaliseerd. Hieruit blijkt dat de positie van de kapitein juridisch geregeld kan worden. Voor Italië geldt dat bewapende particuliere beveiliging alleen ingezet mag worden, indien militaire beveiliging niet beschikbaar is. Luxemburg, Frankrijk en Duitsland passen op dit moment de wetgeving aan om bewapende beveiligers aan boord van een zeeschip toe te staan. Nederland blijft daarmee achter ten opzichte van andere Europese landen en brengt daarmee haar concurrentiepositie juist in deze economisch zware tijden in gevaar.

Het Verbond uit deze zorg in een brief aan de Tweede Kamer, die op 27 februari de inzet van militaire beveiligingsteams om zeetransporten te beschermen tegen Somalische piraten zal evalueren. Die evaluatie gebeurt aan de hand van een rapport die het Verbond als eenzijdig typeert. Het rapport concentreert zich namelijk uitsluitend op de 40 beveiligde vaarten en niet op de 130 overige reizen zonder deze bescherming. “Om die reden kunnen wij de conclusies over de effectieve bescherming van koopvaardijschepen dan ook niet onderschrijven.”

Het Verbond schrijft verder:

Uitvlaggen

Drie reders die schepen hebben die langere tijd in het gevaarlijke gebied varen, hebben hun schepen inmiddels uit moeten vlaggen om bewapende beveiliging te realiseren. Een aantal reders vlagt hun schepen tijdelijk uit, voor de duur van de reis door het gevaarlijke gebied. In praktijk vlaggen veel reders hun nieuwe schepen niet meer in Nederland. Dat leidt ertoe dat Nederland haar concurrentiepositie verliest ten opzichte van andere landen, door haar schepen slechts in een beperkt aantal gevallen te beveiligen.

Verzekerbaarheid

Volgens het zeerecht mogen schepen niet zonder verzekering varen. Ook vereisen alle internationale handelscontracten een verzekering van vervoerde goederen. Goed werkgeverschap van de reder, houdt in dat deze in geval van een gijzeling de bemanning vrijkoopt. Hiertoe kan de reder een Kidnap & Ransom verzekering sluiten op de Londense verzekeringsmarkt. Veel Britse verzekeraars stellen bewapende beveiliging (al dan niet door de Marine) als voorwaarde voor dekking. Nederlandse verzekeraars kunnen deze voorwaarde niet stellen, daar het momenteel nog steeds niet toegestaan is om private bewapende beveiligers aan boord te hebben. Dit benadeelt de concurrentiepositie van Nederlandse verzekeraars op de overwegend internationale transportverzekeringsmarkt. Nederlandse verzekeraars verzekeren uitsluitend de schepen en de goederen en niet de bemanning. Toch worden zij geconfronteerd met hoge schaden, wanneer zij moeten meedelen in de kosten om het schip vrij te krijgen of te ontsnappen aan piraten. De verzekerbaarheid van schepen en lading op de Nederlandse markt komt daarmee in het geding.”

Geen sluitende aanpak

“Wij moeten helaas vaststellen dat voor veel Nederlandse reders en bemanningen/schepen het aanbod van een VPD nog geen sluitende aanpak biedt. VPD’s (Vessel Protection Detachments, jargon voor militaire beveiligingsteams) kunnen niet op ieder schip worden ingezet. Nederland zet zichzelf op achterstand door de wetgeving niet aan te passen, waardoor reders zich steeds vaker gedwongen zien om (permanent) uit te vlaggen naar landen die bewapende private beveiliging wel toestaat. Ook de verzekerbaarheid en de concurrentiepositie van Nederlandse verzekeraars ten opzichte van buitenlandse verzekeraars komt in gevaar. Het Verbond van Verzekeraars houdt om deze redenen vast aan de overtuiging dat in aanvulling op de inzet van VPD’s ook gecertificeerde private beveiligers toestemming moeten krijgen om reders op vaarten door gevaarlijke gebieden te mogen begeleiden.”

In juni 2012 publiceerde het Verbond het positon paper Piraterij en bewapening, zie ook Transportverzekeraars: bewapen schepen tegen piraterij

GEEN REACTIES