(Findinet) Alternatief voorstel tophypotheken

Banken en verzekeraars hebben een alternatief voorstel voor de financiering van tophypotheken ingediend bij minister De Jager (Financiën). Met het voorstel, dat bestaat uit een aangepaste versie van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen, willen de banken en verzekeraars tegengas bieden voor een in hun ogen “te zwaar” AFM-voorstel.

Hogere maandlasten

Kort samengevat komt het erop neer dat banken en verzekeraars het percentage dat voor nieuwe hypotheken maximaal aflossingsvrij kan worden afgesloten, willen beperken tot vijftig procent van de woningwaarde. De AFM daarentegen stelt een verplichte aflossing van de kosten koper in zeven jaar voor. Het Financieele Dagblad berichtte gisteren dat huizenkopers in het AFM-plan in de eerste zeven jaar aanmerkelijk meer moeten aflossen dan in het voorstel van banken en verzekeraars. “De maandlasten zijn dan fors hoger”, aldus het FD. Reden voor de hypotheekverstrekkers een tegenvoorstel te doen waarmee ze de consumenten willen beschermen en de kwetsbare woningmarkt hopen te ontzien.

Kritiek

Op andere onderdelen uit het zogenoemde AFM-toetsingskader zijn partijen het overigens wel met elkaar eens, waaronder de hypotheekgrens van 112 procent. Het FD schrijft verder nog dat banken en verzekeraars niet alleen staan in hun kritiek. Zo heeft ook de Vereniging Eigen Huis zich kritisch over de AFM-plannen uitgelaten, maar de bal ligt vooralsnog bij Financiën. Banken en verzekeraars geven er de voorkeur aan om de nieuwe Gedragscode op 1 juli in werking te laten treden.