Allianz Risk Barometer: Bedrijfsonderbreking en cyberincidenten zijn grootste risico’s

Allianz Risk Barometer: Bedrijfsonderbreking en cyberincidenten zijn grootste risico's
© Pixabay

Bedrijfsonderbreking en cyberincidenten worden door bedrijven als grootste risico’s gezien voor 2018. Dit blijkt uit de Allianz Risk Barometer, die dit jaar voor de zevende keer verschijnt. Ruim 1900 risico-experts uit 80 landen namen eraan deel.

Bedrijfsonderbreking (nummer 1 op de lijst) wordt voor het zesde jaar op rij als het grootste zakelijke risico gezien, vanwege het enorme effect op de inkomsten, meldt 42% van de respondenten. Dit kan vele oorzaken hebben, van fysieke schade door natuurrampen en brand, tot schade veroorzaakt door cyberincidenten – zonder fysieke schade maar met hoge kosten.

Cyberincidenten komen steeds vaker voor. Vijf jaar geleden stond het risico nog op nummer 15 van de Risk Barometer, nu op nummer 2 (genoemd door 40% van de respondenten). Oorzaken zijn aanvallen van hackers, door middel van bijvoorbeeld ransomware, maar vaker zijn het technische storingen of menselijke fouten.

Natuurrampen staan op de derde plaats als bedrijfsrisico op de risicobarometer (30% van de respondenten). Met een bedrag van 135 miljard dollar aan verzekerde schade was 2017 al een recordjaar op het gebied van natuurgeweld. Bedrijven vrezen dat deze schadepost een voorbode was van erger.

De impact van nieuwe technologieën is (op nummer 7) een van de grootste stijgers op de lijst. Bedrijven beseffen dat kunstmatige intelligentie en autonome mobiliteit nieuwe kansen creëren maar ook een groter risico op aansprakelijkheid en verliezen op grote schaal met zich meebrengen.

Over marktontwikkelingen (4e plaats) maken bedrijven zich minder zorgen dan een jaar geleden. De bezorgdheid over veranderingen in voorschriften en regelgeving is gelijk gebleven (5e plaats). Brand en explosies worden als een toenemend bedrijfsrisico gezien, evenals reputatieschade. De zorgen om politieke risico’s en geweld nemen jaarlijks af, behalve die om terrorisme. Men verwacht meer politiek activisme in 2018.

Overzicht Risk Barometer

1. Bedrijfsonderbreking (inclusief onderbreking in de leveranciersketen)
  2. Cyberincidenten
  3. Natuurrampen
  4. Marktontwikkelingen
  5. Aanpassingen in voorschriften en regelgeving
  6. Brand en explosies
  7. Nieuwe technologieën
  8. Schade aan reputatie of merkwaarde
  9. Politieke risico’s en geweld
  10. Klimaatverandering

Nederland
Allianz heeft naast de mondiale lijst ook per land afzonderlijk een risicobarometer gepubliceerd. De ranking voor Nederland wijkt licht af van de algemene lijst. In ons land staan marktontwikkelingen als bedrijfsrisico hoger genoteerd (nummer 3) dan natuurrampen (nummer 4). Risico’s van product recalls staan bij ons op nummer 7, nieuw op de lijst.

Bron: Allianz

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.