Allianz en SnappCar verzekeren ‘carsharing’

Allianz en SnappCar gaan carsharing verzekeren met de SnappCar-verzekering. Met deze verzekering voor klanten van SnappCar zijn de schaderisico’s tijdens de huurperiode gedekt.

In Europa staan circa 250 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil. Als mensen vaker auto’s met elkaar delen, zijn er minder auto’s nodig. De ambitie van SnappCar is om het Europese wagenpark in 2018 met 1% te verminderen. Daarmee gaat de CO2-uitstoot omlaag, bespaart de consument op gebruikskosten en ontstaat er meer ruimte in stedelijke gebieden.

Carsharing vooral populair in grote steden
Het delen van auto’s blijkt vooral populair in de centra van de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag). Vooral mannen maken gebruik van deze dienst, blijkt uit onderzoek van SnappCar. Opvallend is dat de leners gemiddeld jonger zijn dan de eigenaren (25-34 ten opzichte van 35-54).

Autodelen is een stuk voordeliger dan huren bij een reguliere verhuurmaatschappij of traditioneel autodelen; het scheelt zomaar 30 tot 50% in kosten. Maar ook de sociale kant van autodelen is van belang. Uit onderzoek onder de community van SnappCar blijkt dat voor eenderde van de verhuurders en de helft van de huurders ook de sociale aspecten van autodelen wegen. Aspecten als ‘een ander helpen’ en ‘andere mensen leren kennen’ zijn belangrijk.

Delen is de nieuwe trend
Ongeveer 1 miljoen Nederlandse huishoudens maakten in 2015 gebruik van de deeleconomie. Dit onder het motto ‘delen is het nieuwe hebben’. Carsharing is hier een vorm van, maar ook in andere sectoren haken bedrijven in op de wens van de consument om hun bezittingen te delen. Enkele voorbeelden zijn Thuis afgehaald, Kickstarter, Uber, Airbnb, Seats2meet en Peerby.

(Bron: Alllianz, SnappCar)