Allianz Benelux boekt hoger operationeel resultaat, premie-inkomen daalt

Overstroming en eenmalige posten drukken op resultaat Allianz Benelux
© Allianz

Allianz Benelux heeft over het derde kwartaal 2020 een operationeel resultaat gerealiseerd van 242,6 miljoen euro over het derde kwartaal 2020. Dat is een stijging van bijna 28% ten opzichte van 2019. Bij Schade gaat het om een stijging van maar liefst 65,7% tot 126,5 miljoen euro.

De combined ratio verbeterde van 95,2% tot 87,9%, als gevolg van acties van het management gericht op kostenverlaging en een gunstige ontwikkeling van de schadefrequentie in bepaalde productlijnen. Het totale premie-inkomen daalde echter van 3,0 miljard tot 2,7 miljard euro. Ook het nettoresultaat daalde, van 152,0 miljoen euro in 2019 tot 146,0 miljoen euro. De cijfers werden vandaag gepubliceerd door Allianz SE.

Premies
In het Leven-segment daalde het premievolume op Benelux-niveau met 16,6% ten opzichte van vorig jaar tot 1,5 miljard euro. Allianz wijt dit aan de effecten van Covid-19, die een sterke impact hebben op de levensverzekeringsector – en dat geldt in hoge mate voor de activiteiten van Allianz Benelux in Luxemburg. In het Schade-segment steeg het premie-inkomen in de Benelux juist met 2,8% tot 1,2 miljard euro. Deze groei is met name toe te schrijven aan auto- en brandverzekeringen in de zakelijke markt.

Operationeel resultaat
Het totale operationeel resultaat is gestegen van 189,6 miljoen in 2019 naar 242,6 miljoen. Bij Schade gaat het om een stijging van 76,4 naar 126,5 miljoen. Net als bij de halfjaarcijfers dragen met name de lagere schadefrequentie in een aantal productlijnen en het positieve effect van een structurele focus op gerichte verzekeringstechnische en prijstechnische maatregelen hieraan bij. In Leven steeg het resultaat met 2,5% van 113,2 miljoen euro in 2019 naar 116 miljoen in 2020.

Afwaardering belegginsporteufeuilles
Het nettoresultaat is na drie kwartalen uitgekomen op 146 miljoen euro (2019: 152 miljoen euro). Dit ondanks een forse afwaardering van de beleggingsportefeuilles als gevolg van de terugval op de financiële markten in het eerste kwartaal en andere Covid-19-effecten. Voor Schade is het nettoresultaat 80,3 miljoen euro, een stijging van 27,8%, vergeleken met vorig jaar (2019: 62,8 miljoen euro). Voor Leven is het nettoresultaat 65,7 miljoen euro, een daling van 26,3% vergeleken met 2019 (89,2 miljoen euro).

Betrokkenheid
Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux: “Alle spelers in de markt hebben te maken met de gevolgen van de Covid-19-pandemie. Ons operationeel resultaat blijft sterk na het derde kwartaal van 2020 en dit is een bewijs van de betrokkenheid van onze medewerkers, die van een historisch hoog niveau is. In moeilijke tijden worden de ware kwaliteiten van onze teams duidelijk – iets waar ik ontzettend trots op ben. We blijven onvermoeibaar werken aan verdere verbeteringen in onze dienstverlening aan klanten en onze distributiepartners. Ook hun bedrijven zijn in deze tijden zwaar getroffen. Interbrand heeft Allianz opnieuw uitgeroepen tot het leidende verzekeringsmerk. De positieve resultaten geven natuurlijk aan dat we gestaag vooruitgang boeken met onze veranderingsprojecten, maar op dit moment blijft de bescherming van de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers van het grootste belang.”

Bron: Allianz SE