AFM wijst kredietaanbieders op hun verantwoordelijkheid

AFM wijst kredietverstrekkers op hun verantwoordelijkheid

Kredietaanbieders moeten hun verantwoordelijkheid nemen bij incassoproblemen van hun klanten. Dit stelt de Autoriteit Financiële Markten. Met de publicatie van de leidraad Consumenten en Incassotrajecten wil de AFM duidelijkheid bieden over de gewenste aanpak van betalingsachterstanden van consumenten bij kredietaanbieders.

Aanleiding voor de leidraad is het vorig jaar verschenen rapport over oneerlijke praktijken bij incassobureaus, opgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De AFM en ACM bundelen nu hun krachten om incassoproblemen aan te pakken, waarbij de AFM zich richt op aanbieders van consumptief krediet. Tegelijkertijd start de ACM de publiekscampagne Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt.

Ook bij kredietaanbieders kan het oplossen van betalingsproblemen bij klanten problematisch verlopen. In het Dashboard Consumptief Krediet van de AFM scoorden kredietinstellingen gemiddeld laag als het gaat om betalingsachterstanden. Bij de AFM kwamen ook meldingen binnen van consumenten over incassoproblemen. De gevolgen van oplopende schulden voor deze groep kunnen ingrijpend zijn. Daarom verwacht de AFM extra inspanningen van kredietaanbieders om problemen voor hun klanten op te lossen.

Onduidelijkheid

De AFM ziet dat er onduidelijkheid is over wat is toegestaan en gewenst als het gaat om het oplossen van incassoproblemen. Daarom zet de AFM in de leidraad helder uiteen wat de verantwoordelijkheden van kredietaanbieders zijn. De leidraad staat stil bij het proces waar de klant doorheen gaat, van het voorkomen van betalingsachterstanden tot het treffen van oplossingen en de inzet van een incassobureau. De AFM ziet erop toe dat kredietaanbieders zich houden aan de in de leidraad beschreven verantwoordelijkheden en treft maatregelen als er misstanden zijn.

Voorkomen betalingsachterstanden

Voorop staat dat de AFM verwacht dat kredietaanbieders actief contact opnemen en samen met hun klanten naar passende oplossingen zoeken als er een betalingsachterstand is. Hierbij moet niet alleen worden gestuurd op het innen van de vordering en is het van belang dat ook de oorzaak van de betalingsachterstand wordt achterhaald.

Geen incassokosten bij betalingsachterstand

Het is niet toegestaan om naast de vertragingsvergoeding – dat zijn de rentekosten over de achterstallige betalingen – ook incassokosten te rekenen. Die kosten zijn al meegenomen in het bepalen van de hoogte van de rente die de lener betaalt. Buiten dat de juiste kosten moeten worden berekend, moet de kredietaanbieder de berekening ervan duidelijk uitleggen aan de klant. De AFM gaat ervan uit dat de kredietaanbieder samen met de klant een betalingsregeling treft die voorkomt dat de achterstand onnodig hoog oploopt en een verdienmodel op zich wordt.

Incassobureau

De AFM wil dat de kredietaanbieder eerst samen met de klant op zoek gaat naar een oplossing voor betalingsproblemen, voordat een incassobureau wordt ingeschakeld. Pas als dat niet lukt, kan een incassobureau uitkomst bieden. Ook dan heeft de kredietaanbieder de verplichting om ervoor te zorgen dat het incassobureau goed te werk gaat en dit tussentijds te controleren. Als een incassobureau niet alleen helpt bij het incasseren van vorderingen, maar ook nieuwe betalingsregelgngen afspreekt met geldleners, is een vergunning nodig.

Doorverkopen vorderingen

Naast het inschakelen van een incassobureau komt het voor dat vorderingen of kredieten worden overgedragen. Als een andere partij een vordering overneemt, merkt de AFM deze aan als kredietaanbieder en is een vergunning nodig.

(AFM)

GEEN REACTIES