AFM stelt ultimatum aan vergelijkings- en leadssites

Vergelijkingssites die bemiddelen hebben tot 17 november 2014 de tijd om een vergunning bij de AFM aan te vragen.

“Zonder vergunning mogen er via een website geen bemiddelingsactiviteiten meer worden verricht”, meldt de AFM in een nieuwsbericht. Dat suggereert dat dus in het verleden wel bemiddeld mocht worden zonder vergunning en dat is natuurlijk niet het geval.

Al vanaf 2009 voert AFM een strijd met vergelijkingssites (of liever: met sites die leads verzamelen en verkopen) over de vraag of de exploitanten bemiddelen danwel leads doorgeven aan aanbieders. In een boetebesluit van 2011 is de AFM hierover heel duidelijk geweest.

Het bestuursrecht (de uitleg van de Wft), waaraan de AFM zich heeft te houden, beschouwt het genereren van leads altijd als bemiddeling waarvoor een vergunning nodig is. Dat is alleen niet het geval wanneer volstaan wordt met het vragen van niet méér dan de NAW-gegevens sec en het op grond daarvan – zonder enige inhoudelijke toevoeging – doorverwijzen van de consument naar een aanbieder. (zie ook het artikel Wanneer staat verkopen van leads gelijk aan bemiddelen?).

Nu zegt de AFM dat de digitalisering van de dienstverlening voor haar aanleiding is “om haar interpretatie van het begrip bemiddelen aan te scherpen en te verduidelijken”.

Los van de vraag of het aan de AFM om een wettelijk gedefinieerd begrip ‘aan te scherpen’, vinden we in de recente interpretatie van de AFM weinig verschil met die van enige jaren geleden.

De AFM herhaalt in feite dat van bemiddelen in ieder geval sprake is als meer dan alleen contactgegevens van een klant aan een aanbieder worden doorgegeven. Een vergelijkingssite bemiddelt ook als aan al deze twee voorwaarden is voldaan:

1. De website vraagt andere relevante gegevens dan naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van een klant op en maakt op basis hiervan een vergelijking. Het vragen van de geboortedatum bijvoorbeeld valt onder ‘andere relevante gegevens’.

2. Er is een overeenkomst tussen een vergelijkingssite en een aanbieder, bemiddelaar of klant die tot doel heeft klant en aanbieder of bemiddelaar met elkaar in contact te brengen. Is er geen schriftelijke overeenkomst, dan is een betaling van een vergoeding een aanwijzing voor het bestaan van zo’n overeenkomst.

De AFM geeft in ‘Publicatie bemiddelen september 2014’ uitgebreid aan hoe zij het begrip ‘bemiddelen’ in de praktijk uitlegt.

GEEN REACTIES