AFM publiceert agenda 2013

Naast de verschillende bekende toezichtthema’s legt de AFM ook nieuwe accenten, zoals extra aandacht aan professionele klanten van financiële ondernemingen.

Dat blijkt uit de plannen en begroting voor 2013 die zij heeft gepubliceerd.

De huidige wet- en regelgeving gaat ervan uit dat professionele (niet-retail)klanten in staat zijn de risico’s volledig te doorzien. “Incidenten doen vermoeden dat deze aanname nader moet worden getoetst. Het gaat dan bijvoorbeeld om semi-publieke sectoren als woningcorporaties, zorg en onderwijs.” Uit de plannen blijkt dat de AFM dit jaar een algemene analyse publiceert van de dienstverlening aan bepaalde professionele klanten.

Thema’s

De Agenda 2013, waarin ook de begroting is opgenomen, telt negen toezichtthema’s:

  • Productaanbieders stellen het belang van de klant centraal
  • Kwaliteit van financiële dienstverlening wordt beter
  • Vermogensopbouwproducten en de advisering daarover worden verbeterd Niet-retailklanten krijgen een passende dienstverlening van financiële ondernemingen
  • Pensioenen worden transparant en passend (zie ook: Daarom stelt AFM doorsneepremie ter discussie
  • De kwaliteit van governance, verslaggeving en accountantscontrole gaat omhoog
  • De effectenmarkten functioneren eerlijk en efficiënt en de infrastructuur blijft bestendig
  • Gedragstoezicht draagt bij aan stabiliteit van het financiële stelsel
  • Bedreigingen van de integriteit van de financiële sector worden effectief aangepakt

GEEN REACTIES