Advies kost geld, maar is gratis voor de klant

Door de vindingrijkheid van aanbieders wordt het lastiger concurreren voor onafhankelijke adviseurs. Zie bijvoorbeeld de Dela-constructie.

Dela heeft op haar website dienstverleningsdocumenten geplaatst. Daarmee vooruitlopende op de DVD-regels die vanaf 1 juli voor aanbieders gaan gelden.

De uitvaartverzekeraar legt daarin de nieuwe Bgfo-regels uit:

“Advies over en distributie van verzekeringen kosten geld en dienen apart verrekend te worden, zodat u beseft dat het sluiten van een verzekering kosten met zich meebrengt. Advieskosten zijn kosten voor het financieel advies dat u van onze adviseurs kunt krijgen. Distributiekosten zijn kosten voor het verwerken van de verzekeringsaanvraag.”

Vervolgens splitst Dela de kosten als volgt:

  • Bij execution only: distributiekosten € 44.
  • Bij telefonische informatieverstrekking: Advies- en distributiekosten € 65.
  • Afsluiten na persoonlijk advies door Dela-adviseur Advies- en distributiekosten € 199

De bedragen blijken alleen genoemd te worden omdat die apart dienen te worden gespecificeerd. Maar voor de klant maakt het niet uit of hij een verzekering zelf afsluit of na een persoonlijk advies. Hij betaalt onder alle omstandigheden de nettopremie.

Dela motiveert dat als volgt:

"Dela is een consumentencoöperatie. Dela staat voor laagdrempelige producten die voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn. Daarom neemt Dela als coöperatie deze kosten voor haar rekening. Hoe werkt dat dan?

Zitten de kosten toch niet verborgen in de premie? Nee. Onze accountants zien daarop toe. Dela betaalt deze kosten als een ledenservice uit de algemene middelen."

De beheerkosten gedurende de looptijd zijn verwerkt in de premie (dus toch niet 100% netto).

Bij de vermogensopbouwverzekering verrekent Dela de beheerkosten met de winstdeling. Is geen sprake van winstdeling dan worden de kosten niet in rekening gebracht.

Monuta

Monuta brengt de advies- en distributiekosten wel bij de klant in rekening, maar hanteert veel lagere bedragen:

De advieskosten bedragen

  • voor telefonische informatie € 24 en
  • voor een persoonlijk advies € 60.

De distributiekosten bedragen € 14.

De klant kan de betaling van de advieskosten uitsmeren over twee jaar en die van de distributiekosten over de gehele looptijd. “Voorbeeld: bij maandbetaling en een looptijd van 30 jaar betaalt u per maand € 0,04 aan distributiekosten.”

Ardanta werkt alleen via het onafhankelijke intermediair en Yarden heeft nog geen dienstverleningsdocument gepubliceerd.

GEEN REACTIES