AFM monitort of alle kwetsbare beleggingspolisbezitters benaderd zijn

Persoonlijk benaderen van consumenten werkt het beste. Zij komen sneller in actie als ze gebeld worden door hun adviseur of verzekeraar.

Onder het kopje ‘Persoonlijk benaderen van consumenten met beleggingsverzekeringen werkt het beste’ komt de AFM terug op bijeenkomst bij het Verbond waar de toezichthouder met verzekeraars en DNB een open dialoog voerde over de vraag hoe de consument in beweging gebracht kan worden. Het Verbond berichtte hier al eerder over.

De AFM meldt in aanvulling hierop:

“Toezichthouders van de AFM hebben in een bijeenkomst met verzekeraars over beleggingsverzekeringen nogmaals benadrukt dat na de compensatie en het flankerend beleid nu alle aandacht van verzekeraars en adviseurs moet uitgaan naar het in actie komen van consumenten.

Tijdens de bijeenkomst werd benadrukt dat het persoonlijk benaderen van consumenten het beste werkt. Consumenten komen bijvoorbeeld sneller in actie als ze gebeld worden door hun adviseur of verzekeraar. Door alleen het sturen van een brief komen de meeste consumenten niet in actie.

Bij contact met de consument is het belangrijk om aan te geven welke mogelijkheden er zijn om zijn positie te verbeteren. De consument kan met behulp van een adviseur dan een bewuste keuze maken.

De minister van Financiën heeft in juni de Tweede Kamer laten weten dat de AFM gaat rapporteren over de nazorg van beleggingsverzekeringen. Dit betekent concreet dat de AFM onder andere zal monitoren of alle klanten die in een kwetsbare positie zitten zijn benaderd. Consumenten in een kwetsbare positie zijn consumenten die een grote kans hebben op het niet bereiken van het doelkapitaal waarvoor ze beleggen en waarbij de beleggingsverzekering een belangrijk onderdeel vormt van hun financiële toekomst. Denk hierbij aan beleggingsverzekeringen die bedoeld zijn voor de aflossing van een hypotheekschuld of een (aanvullend) inkomen na pensionering.

De AFM heeft er nogmaals op aangedrongen dat consumenten door verzekeraars en adviseurs aangespoord moeten worden om in actie te komen.”