AFM eist compensatie van verzekeraars en banken

De AFM wil dat banken en verzekeraars de schade compenseren, als zij producten hebben verkocht die niet in het belang van de klant zijn.

Ook verwacht de toezichthouder dat voorwaarden van producten worden aangepast, meldt Het Financieele Dagblad.Banken en verzekeraars toetsen de komende tijd opnieuw of de producten die zij verkopen wel in het belang van de klant zijn. Dat hebben de tien grootste financiële instellingen van ons land toegezegd aan de toezichthouder, aldus AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren. Volgend jaar wil hij de eerste resultaten van het onderzoek zien en weten welke producten verdwijnen of aangepast worden.

Kockelkoren zei een klein jaar geleden in Het Financieele Dagblad dat financiële instellingen hun klanten nog steeds ondeugdelijke producten, ´knollen voor citroenen´, verkochten. "De sector werkt inmiddels hard aan een cultuuromslag", zegt Kockelkoren nu. "Maar het is belangrijk dat ook de schade uit het verleden wordt gerepareerd.

"De compensatie voor klanten kan de AFM nu nog niet afdwingen. In politiek Den Haag liggen wel voorstellen om daar verandering in te brengen. Maar mede door de kabinetscrisis is daar nog weinig mee gebeurd.