Adviseurs, schiet uw klanten te hulp: kruip uit uw schulp!

Het assurantie intermediair wordt al sinds jaar en dag afgeschilderd als een onbetrouwbare vrolijke peer die zijn zakken staat te vullen zonder dat je het door hebt.

Natuurlijk zijn er genoeg adviseurs die bewezen hebben dat zij deze kwalificatie verdienen. Ik heb mij er ook groen en geel aan geërgerd. Gevolg: de consumenten en de overheid nemen de adviseurs al jaren niet meer serieus. Maar nieuwe kansen liggen in het verschiet.

Schot voor open doel

Uit onderzoek Aegon/Gfk blijkt: Zodra het om geldzaken voor de lange termijn gaat, om financiële planning dus, heeft de consument geen belangstelling. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aegon. Nederlandse consumenten vinden planning vaak maar saai, tijdrovend en moeilijk. Aegon biedt consument en intermediair een oplossing via www.aegon.nl/geldzaken

Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht

Het banksaldo op je app. Belastingbrieven in je brievenbus. Ze krijgen alle aandacht van de consument. Want zolang het om dringende en actuele financiële zaken gaat, zijn zelfs jongeren geïnteresseerd in geldzaken. Maar zodra het om geldzaken voor de lange termijn gaat, om financiële planning dus, zakt de belangstelling dramatisch. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aegon. Wij Nederlanders vinden planning vaak maar saai, tijdrovend en moeilijk.

De bekende blauwe envelop mag zich in een grote belangstelling verheugen. 93% van de Nederlanders leest de post van de Belastingdienst meestal binnen een week. Pensioenbrieven daarentegen worden door de helft van de jongeren bijvoorbeeld niet of nauwelijks gelezen. En lol hebben ze er al helemaal niet in: driekwart van de jongeren stort zich liever op huishoudelijk werk dan op financiële planning.

Verschil in aandacht

Aegon liet GfK onder duizend Nederlanders peilen of er verschil is in aandacht voor geldzaken voor de korte termijn en geldzaken voor later. En dat is er. 90% van de ondervraagden kent het actuele saldo op de betaal- en spaarrekening, en dat is ongeacht hun leeftijd, geslacht of opleiding. Tegelijk weet maar 43% wat de financiële gevolgen van overlijden of arbeidsongeschiktheid zijn. En nog minder mensen (36%) weten wat ze bij hun pensionering krijgen. Bij geldzaken voor later geldt: hoe ouder, hoe beter Nederlanders op de hoogte zijn. Ook zijn mannen doorgaans beter geïnformeerd dan vrouwen.

Hypotheken, pensioenen en verzekeringen krijgen niet de aandacht die ze verdienen. De Nederlander lijdt aan uitstelgedrag. En dat terwijl 83% financiële zaken wel degelijk belangrijk vindt. Bovendien kan een beetje aandacht ervoor soms al op de korte termijn voordeel opleveren. Denk aan het oversluiten van de hypotheek of het checken op passende verzekeringen. En van pensioen is bekend dat vroegtijdige aanvulling veel goedkoper is dan reparatie op het laatste moment. Maar helaas: terwijl 46% in het afgelopen jaar nog heeft gecheckt of verzekeringen nog bij de situatie pasten, keek maar 20% of het zou lonen om de hypotheek over te sluiten en heeft maar 6% pensioenadvies ingewonnen. De beperkte interesse uit zich ook in de tijd die men besteedt aan financiën: hoewel enkele tijd vrijmaakt voor financiële planning.

GEEN REACTIES