Adviseurs boeken fikse groei in zakelijke verzekeringsmarkt

copyright Pixabay

Zo’n tachtig procent van de verzekeringsadviseurs haalden niet alleen nieuwe zakelijke klanten binnen, maar boekten ook meer omzet in de zakelijke markt.

Dat blijkt uit de traditionele nieuwjaarspeiling van branchevereniging Adfiz. De stijging van het aantal zakelijke klanten (bij de kantoren die groei noteerden) kwam vorig jaar uit op gemiddeld 10%. De omzet binnen de zakelijke markt groeide met gemiddeld 17% nog harder. Geconcludeerd kan worden dat 2019 een jaar was waar de groei in dit segment zich flink versnelde. In de jaren 2016 tot 2018 bedroeg de groei van het aantal zakelijke klanten gemiddeld 4 tot 6%, terwijl de omzetgroei in de zakelijke markt in deze jaren ‘beperkt’ bleef van 4 tot 8%.

Daarnaast zijn ten aanzien van dit marktdeel de verwachtingen voor 2020 positief. De helft van de ondervraagde advieskantoren verwacht een lichte omzettoename en bijna dertig procent zelfs een flink hogere omzet. Verder denkt driekwart meer zakelijke klanten binnen te halen. Opvallend daarbij is dat adviseurs het punt ‘groei met nieuwe klanten’ wel aanzienlijk lager in hun prioriteitenlijst hebben staan dan vorig jaar. Groei met bestaande klanten heeft een veel hogere prioriteit.

In de particuliere markt werd in 2019 eveneens groei geboekt, maar minder fors, zo blijkt uit de Adfiz-peiling. 80% van de kantoren haalden extra nieuwe particuliere klanten binnen, gemiddeld tien procent meer. Tweederde van de kantoren behaalde meer omzet in dit segment, gemiddeld van 10%. Heel opmerkelijk is het verdeelde beeld bij de hypotheekomzet. Maar liefst 30% zag de omzet dalen, gemiddeld met 15%. Dat is, ondanks de enorme piekdrukte, veel meer dan de jaren ervoor. Iets meer dan de helft van de adviseurs profiteerde wel van het record aantal hypotheekaanvragen vorig jaar. Bij deze kantoren was de stijging van de hypotheekomzet gemiddeld 15%.

De peiling laat verder zien dat, net als vorig jaar, het actief beheer van de eigen portefeuille bij adviseurs veruit de belangrijkste prioriteit heeft. Bijna de helft vindt dit het belangrijkst en bij driekwart staat het in de top-5 van prioriteiten. Een opvallende stijger in deze lijst (van 10 naar 4) is ‘innoveren, digitaliseren en het benutten van fintech-mogelijkheden’. Ook het uitbreiden van de adviesrol richting risicomanagement, wordt belangrijker gevonden. De onderwerpen ‘groei met nieuwe klanten’ en ‘betere communicatie over waarde van de dienstverlening’ zakken op de prioriteitenlijst.

GEEN REACTIES