Adfiz Nieuwjaarspeiling: hypotheekmarkt drukt omzetverwachtingen

© Shari Jo, Pixabay

Voor de meeste financieel advieskantoren waren in 2022 de resultaten wederom boven verwachting. Voor het komende jaar zijn de verwachtingen minder uitbundig – vooral vanwege de krimpende hypotheekmarkt – maar nog wel positief.

Dat blijkt uit de resultaten van de nieuwjaarspeiling van brancheorganisatie Adfiz. Over het afgelopen jaar waren de omzetresultaten bij driekwart van de kantoren positief, en opnieuw zijn daarmee de verwachtingen van een jaar eerder (61%) overtroffen. Net als voorgaande jaren vertonen kantoren vanaf 6 fte vaker groei (bij 89%) dan kantoren van 1 t/m 5 fte (bij 65%). De gemiddelde omzetstijging is dit jaar bij die kleinere kantoren wel twee keer zo groot als bij de grotere kantoren (15% versus 7%).

Segmenten

De omzet voor schade en leven steeg het afgelopen jaar bij zo’n 10-15% méér kantoren dan verwacht en ook meer dan in 2021. De ontwikkeling op de hypotheekmarkt daarentegen was nog maar bij 4 op de 10 kantoren een groeimarkt. Dat is een flinke daling t.o.v. het jaar ervoor toen dit segment nog bij 67% steeg, maar het was ook fors meer dan de 23% kantoren die op groei hadden gerekend.

Voor het komende jaar 2023 verwachten zo’n 20% minder kantoren een groei te mogen noteren dan de realisatie over 2022. Dit wordt vooral veroorzaakt door de hypotheekmarkt. Daarin verwacht zelfs een 34% minder kantoren te groeien, en 55% meer kantoren houden rekening met een daling.

Bij de kleinere kantoren is de daling van hypotheekomzet al zichtbaar in een daling van de totale omzet. Liefst 76% verwacht voor hypotheken het komende jaar een daling, en nog slechts 7% verwacht in dat segment een lichte stijging. Voor schade en leven rekent ruim 60%, bij zowel particulier als zakelijk, nog op een stijging van de omzet.

Prioriteiten

De strategische focus bij intermediairs ligt dit jaar vooral op actief klantbeheer en groei binnen de bestaande klantenkring. Bij 7 op de 10 kantoren staat dit in de top 5 van strategische prioriteiten, en bij 3 op de 10 is het de topprioriteit.

Groei in de zakelijke markt blijft voor ruim de helft een top-5-prioriteit, maar is in de ranking wel iets gezakt. Dit komt vooral doordat kleinere kantoren er minder prioriteit aan geven.

Ontwikkeling top 5 prioriteiten